[Interviu] Află mai multe despre lumea cinematografiei alături de Ion Usatyi!


În ciuda faptului că în Republica Moldova ramura cinematografiei nu este atât de dezvoltată, aceasta se bucură de tinerele talente locale ce au dobândit nenumărate succese atât la noi, cât și peste hotare prin realizarea unor videoclipuri, scurt metraje sau filme autentice. Unul dintre aceste talente ar fi Ion Usatyi, un tânăr regizor din Moldova ce ne va face cunoștință cu domeniul cinematografiei printr-un scurt interviu!

Spune-ne câte ceva despre activitatea ta

Sunt un tânăr regizor din Republica Moldova ce predă regie, montaj şi istoria cinematografiei moderne la Academia de Arte.

La ce proiecte ai lucrat, şi ce planuri ai pentru viitor? În ce constă canalul tău de YouTube?

Începând cu anii studiilor academice, activez în acest domeniu de 10 ani, timp în care am realizat diferite exerciţii, clipuri muzicale și spoturi publicitare. Ulterior am realizat un film de lung metraj pentru licenţă: „Cut”, iar pentru masterat, filmul „Între minciună şi adevăr”, iar în prezent fac doctoratul. După academie am lucrat 5 ani la JurnalTV, unde am creat emisiunea „Ora de ras”, iar această vară am filmat serialul „Oamenii zâmbărele” ş.a. Mai nou, sunt activ pe canalul de YouTube, fiind mai degrabă o pasiune. Aici am dat start proiectului: „Top 100 Filme”, reprezentând un curs de istorie cinematografică, cu acces public, ce încadrează cele mai bune 100 filme făcute vreodată, şi acei regizori care au adus un aport dezvoltării cinematografiei mondiale. Aceste episoade conţin evoluţia cinematografiei, începând cu apariţia filmului şi sfârşind cu anii 2000 – perioada de tranziţie la filmul digital.

Cu ce artişti ai colaborat pe parcursul anilor de activare în sfera cinematografiei?

Primii artiști cu care am colaborat au fost Guz, Kapushon, MANI, iar mai apoi diferite personalități din sfera televiziunii, teatrului și muzicii. Nu mi se pare atât de important să enumăr o listă de oameni, deoarece scopul meu a fost de a descoperi talente şi de a contribui la afirmarea acestora.

Ce impact crezi că aduc filmuleţele tale în societate, sunt moldovenii cointeresaţi de arta cinematografică naţională?

Nu m-am gândit până acum la acesta, dar cred că activitatea mea din cadrul televiziunii, cât și a industriei muzicale a avut un impact considerabil, având videoclipuri cu milioane de vizualizări. Cu toate acestea, scopul meu e de a cultiva şi educa arta cinematografică în rândurile oamenilor. Cu siguranţă că există un grup de oameni cointeresat de filmul naţional, însă
la noi în țară acsta este mai puțin promovat având și un număr mic de cinematografe unde ar putea fi organizate evenimente ce țin de vizionarea filmelor autohtone.

Crezi că cinematografia moldovenească are perspective largi?

Eu cred într-un viitor al cinematografiei noastre, însă mai puţin în o industrie, ținând cont că suntem o ţară mică cu puţine resurse pentru dezvoltarea acestui domeniu. Tind să și mai cred într-un viitor al filmului independent, de autor, dar care să aibă un mesaj mai
profund.

Cum ar trebui să fie structurat un film original?

Un film original, după părerea mea, ar trebui să fie sincer, curajos, îndrăzneţ şi cu o doză de nebunie. Originalitatea unei opere de artă se ascunde în esenţa fiecărui artist în parte. Pentru a fi pe înţelesul întregii lumi, fie americani, italieni, japonezi etc., noi trebuie să alegem temele universale cu care se ciocneşte fiecare popor, iar conţinutul filmului în sine, să se adapteze local, ceea ce ţine de tradiţii, locuri pitoreşti sau urbane.

Ce te inspiră în crearea conținutului filmelor tale?

Odată ce te afli în acest domeniu şi vrei să realizeti ceva, oricum meditezi asupra unor probleme sau concepte. Important este să simţi în ce situaţii vocea ta interioară vibrează, fie o ştire văzută, un om cunoscut, un gând, o bătaie de vânt, o sclipire, o stare.

Spune-ne câte ceva despre Druck Film School

Este o denumire neoficială a şcolii noastre de film, şi mai exact o platformă online, apărută la iniţiativa mea. Aici facem publice toate lucrările studenţeşti, fără a fi selectate, astfel arătăm activitatea şi interesul studenţilor.

Cât de complex este procesul de regizare?

Unul foarte complex, şi mai mult o vocaţie decât o profesie. Acest proces îmbină pe de o parte profesionistul din tine, iar pe de altă parte, talentul. Un regizor vede opera finală şi trebuie să dirijeze cu toată echipa, să explice actorilor, scenografilor, luminiştilor, operatorilor.

Per general, îşi continuă activitatea studenţii de film în Moldova, se reprofilează sau pleacă peste hotare în speranţa unui viitor mai bun?

Sunt studenţi care au rămas la noi în ţară şi îşi continuă activitatea, sunt şi care au plecat, de exemplu Ion Doinică, Iulia Puică se află în Japonia şi activeză în domeniul dat. Iar cei care nu au reuşit să se afirme în industria cinematografică, oricum se află în domeniu, fie că sunt angajaţi la un post de televiziune, filmează evenimente sau şi-au deschis case de producţie mici.

Ți-a plăcut articolul? Susține inițiativele tinerilor cu o donație pe Patreon!
Previous Centrul Republican al Voluntarilor se alătură Mișcării Mondiale „Ziua Faptelor Bune”. Vezi cum te poți implica
Next Instruiri gratuite despre dezvoltarea și gestionarea unei afaceri ecologice
Global Shapers
About the author

Global Shapers

The Global Shapers Hub in Chisinau is part of an international network under the World Economic Forum aiming at making significant contributions to Chisinau community