În ultimii ani, antreprenoriatul social ia amploare și își mărește sfera de influență tot mai mult. Întreprinderile sociale creează locuri de muncă, oferă servicii și produse inovatoare, promovează durabilitatea și dau speranță pentru viitor. Potrivit Comisiei Europene, sectorul antreprenoriatului social angajează în prezent aproximativ 40 de milioane de oameni și interacționează cu peste 200 de milioane de voluntari la nivel global.
Urmărește acest articol pentru a afla mai multe despre antreprenoriatul social și impactul lui asupra societății:
Ce reprezintă antreprenoriatul social?
Conform euneighbours.eu, antreprenoriatul social reprezintă activitatea continuă de fabricare a producției, executare a lucrărilor sau prestare a serviciilor în scopul obținerii de venituri pentru a fi utilizate în scopuri sociale, inclusiv pentru prestarea serviciilor sociale. Cu alte cuvinte, acesta reprezintă o modalitate de a rezolva problemele sociale prin combinarea gândirii și atitudinii de business cu cele sociale.
Antreprenorii sociali se concentrează pe bunăstarea și dezvoltarea mediului și a comunității din care fac parte. Ei identifică bariere, obstacole și lipsuri în aceste medii sau în rândul oamenilor din aceste medii și acționează pentru a le depăși/rezolva.
Sursă: Aina Idrisova
Cine poate crea o afacere socială?
Aina Idrisova, reprezentanta HUB-ului Antreprenorilor Sociali: “Antreprenorul(-oare) social(-ă) este o persoană ambițioasă, talentată, vizionară și realistă, care oferă soluții inovatoare celor mai presante probleme ale societății și percepe activitatea antreprenorială ca pe una dintre modalitățile de rezolvare a problemelor sociale, educaționale sau de mediu. Statutul oficial de Întreprindere socială sau Întreprindere socială de inserție poate fi obținut de SRL (companie), iar activitatea antreprenorială de Antreprenoriatul social poate fi prestată de oricine cine are competențe potrivite – noi (echipa HUB-ului Antreprenorilor Sociali, organizație EcoVisio). Îi numim “antreprenori sociali” pe acei 50+ antreprenori, întreprinderi micro și mici sau asociații obștești din Moldova, care își desfășoară activitatea, bazându-se pe principiile AS, deși oficial la moment statutul de Întreprindere socială sau Întreprindere socială de inserție au doar 4 organizații.”
Orice persoană care nu urmărește un scop patrimonial, este dispusă să acționeze în scop social și/sau în interesul general al comunității, alocă minimum 90% din profitul realizat scopului social și se obligă să transmită bunurile rămase în urma lichidării către una sau mai multe întreprinderi sociale, poate implementa o afacere în sfera economiei sociale.
Aici puteți vizualiza profilul antreprenorilor sociali din Republica Moldova.
Prin ce se deosebește o afacere obișnuită de una socială?
Diferența majoră dintre antreprenoriatul clasic și antreprenoriatul social este că businessul clasic se concentrează, în special, pe obținere de profit, iar antreprenoriatul social își măsoară succesul prin impactul pe care îl are asupra societății.
Antreprenoriatul social presupune o abordare pragmatică asupra problemelor economice și sociale, urmărește atingerea unui impact social pozitiv asupra comunității: prin crearea locurilor de muncă pentru categoriile de persoane vulnerabile și implicarea acestora în activități cu caracter social și/sau activități economice, facilitând astfel accesul lor la resursele și serviciile comunității.
Aici găsești un model de business sustenabil și mai multă informație despre tipurile de business și întreprinderi sociale.
Care este situația curentă a Republicii Moldova la capitolul antreprenoriat social?
Antreprenoriatul social este un domeniu relativ nou pentru Republica Moldova. Acesta prezintă interes, în special, pentru organizațiile neguvernamentale care își doresc sustenabilitate financiară pentru a produce schimbări pozitive în societate.
Un exemplu de afacere socială de succes din țara noastră este Floare de Cireș. Aceasta oferă servicii de catering pentru evenimente și prânzuri gratis pentru bătrânii din satul Răzeni. De asemenea, în cadrul ei sunt angajate persoane din grupurile vulnerabile.
EduJoc este un exemplu de business clasic transformat în întreprindere socială. Compania creează jocuri din lemn, prelucrând deșeurile. Pe lângă activitatea comercială, aceasta donează jucării copiilor orfani.
EcoVillage – un Eco centru în satul Râșcova- prestează servicii de training și creează locuri de muncă pentru săteni.
Tinerii Pentru EcoPlastic adună și reciclează plasticul, confecționând obiecte decorative, bijuterii care sunt ulterior vândute.
Pentru mai multe informații despre antreprenoriatul social în R. Moldova, accesați grupul de Facebook Rețeaua antreprenorilor sociali din Moldova și citiți acest interviu cu Aina Idrisova, reprezentanta HUB-ului Antreprenorilor Sociali.
La fel puteți beneficia de instruirile organizate de HUB-ul Antreprenorilor Sociali și deveni membri ai Platformei pentru Dezvoltarea Antreprenoriatului Social (Facebook, Instagram, Twitter).
Antreprenoriatul social este mai puțin despre profit și mai mult despre mediu, oameni și rezolvarea problemelor sociale!
Vezi și:
IarmarEco: Află mai multe despre ecologie și antreprenoriat social
Urmează aceste 3 sfaturi pentru a deveni un tânăr eco friendly
Antreprenoriatul social – interviu cu Aina Idrisova
Nu ezita să ne urmărești și pe paginile noastre de Facebook, Instagram și Telegram pentru a fi la curent cu toate oportunitățile și materialele disponibile pentru tine!
Reporteră: Maria Ciobanu
No Comment