Ce am aflat de la prima ediție „MENSANA Live. Simplu despre sănătatea mintală”?


Circa 28 000 de oameni au urmărit online prima ediție a proiectului ”MENSANA Live. Simplu despe sănătatea mintală”. Pe 9 iulie, Ilia Plămădeală (autorul vlogului The Duck Show) și dr. Jana Chihai (psihiatră, psihoterapeută, președinta Societății Psihiatrilor, Narcologilor, Psihoterapeuților și Psihologilor Clinicieni din Moldova) au explicat în direct de ce și cum cerem ajutor pentru o problemă de sănătate mintală. MENSANA Live este o inițiativă de educație pentru sănătate mintală a proiectului moldo-elvețian MENSANA – ”Suport pentru reforma serviciilor de sănătate mintală în Moldova”.

Vă prezentăm câteva puncte esențiale ale discuției:

  • Când e necesar să apelăm la serviciile de sănătate mintală?

Ca să înțelegem dacă avem nevoie de un specialist, e nevoie întâi să ne documentăm. Educația pentru sănătate este foarte importantă aici. Dacă simțim că avem o suferință, dacă am trecut printr-un eveniment traumatizant sau simțim că că ne copleșesc anumite emoții negative (de exemplu, frica), dacă avem simptome fizice inexplicabile – primul pas ar fi să studiem semnele celor mai des întâlnite probleme de sănătate mintală, și anume depresia și anxietatea.

3 semne de alarmă în depresie: dispoziție proastă, nivelul energetic scăzut (când nu avem puteri), faptul că nu ne mai place ceea ce ne aducea satisfacție înainte. Semnele persistă timp de minim două săptămâni.

3 semne de alarmă în anxietate: trăiri emoționale puternice (neliniște, agitație), manifestări fiziologice inexplicabile (palpitații, arsuri, senzația de sufocare, tremur, etc.),  comportamente de evitare (de exemplu: ”nu intru în magazin fiindcă acolo e multă lume”). Semnele persistă timp de minim două săptămâni.

  • De ce familia, prietenii și preoții nu pot înlocui munca unui specialist?

-Sprijinul familiei și prietenilor este esențial pentru recuperarea dintr-o problemă de sănătate mintală. Dar, de multe ori, aceștia nu au pregătirea necesară pentru ca într-adevăr să ne ajute. Sau, uneori, nu se pot distanța de experiențele și evenimentele trăite împreună cu noi. Un specialist are metode și instrumente de lucru special create pentru soluționarea problemelor de sănătate mintală. În plus, un specialist poate evalua severitatea problemei și poate decide dacă e cazul să fie introdus un tratament medicamentos.

  • Care-i, totuși, diferența dintre psihiatru, psiholog și psihoterapeut? 

Psihiatrul este doctor și unicul specialist care poate prescrie medicamente. Psihologia este o disciplină umanitară care studiază mintea umană și intervine prin evaluare, testare, psihoeducație, etc. Psihoterapia este o specializare suplimentară a unui psihiatru sau psiholog. În lume există peste 200 de școli de psihoterapie. Deci, când alegem un psihoterapeut, întrebăm ce cursuri a urmat (de exemplu: psihanaliză, psihoterapie integrativă, psihoterapie cognitiv-comportamentală, terapie Gestalt, etc.), solicităm să vedem certificatul ce confirmă studiile sale, ne documentăm despre principiile de lucru ale respectivei specializări psihoterapeutice. 

  • Unde apelăm pentru ajutor specializat?

E nevoie să clarificăm faptul că sistemul de sănătate mintală nu constă doar din spitalul de psihiatrie. Spitalele de profil există și vor exista pentru cazuri grele, severe, unde e nevoie de asistență pe tot parcursul zilei, unde nu e posibil tratamentul acasă sau în comunitate. Dar serviciile încep a fi prestate la nivelele de bază: asistența medicală primară  și centrele comunitare de sănătate mintală.

Există domeniul de stat și domeniul privat. Există cabinete private, deschise de specialiști care aleg să-și desfășoare activitatea astfel. 

Dar e foarte important să știm că în Moldova funcționează o rețea de centre comunitare de sănătate mintală. Sunt amplasate în toate centre raionale și în municipii. Serviciile sunt prestate multidisciplinar. Asta înseamnă că lucrează psihiatrul, psihologul, asistentul social, în unele cazuri – ergoterapeut. Fiecare caz și fiecare persoană primește asistența de care are nevoie în comunitate, lângă casa și familia sa. 

Lista de contacte a centrelor comunitare de sănătate mintală: http://trimbos.md/lista-centrelor-comunitare-de-sanatate-mintala-din-republica-moldova

Am adunat și întrebările celor care ne-au urmărit. După cum am promis, venim cu răspunsuri.

 ÎNTREBARE: Bună seara! Mulțumim pentru inițiativă. Vorbiți, vă rog, un pic și despre alte afecțiuni, în afară de depresie și anxietate și răspunsul la tratament medicamentos și ameliorarea nivelului de trai/existență. Merci!

RĂSPUNS: Domeniul sănătății mintale e foarte vast și am avea nevoie de mai multe detalii ca răspunsul să fie util. Totuși, iată niște informații generale despre tratamentul medicamentos: De regulă, medicamentele de ultimă generație folosite pentru tratamentul tulburărilor psihice reduc și chiar înlătură simptomele. Uneori este necesar să fie administrate câteva medicamente, până când se va găsi cel mai potrivit, care asigură cel mai bine controlul simptomelor și cauzează cele mai puține efecte nedorite.  Este esențial ca tratamentul să fie urmat corect, la timp, pe durata necesară. Dacă medicamentele pe care le luați cauzează efecte adverse, vorbiți-i medicului despre acestea. Medicul ar putea reduce doza, trece la un alt medicament sau poate să vă ajute să gestionați efectele adverse în alt mod.  

ÎNTREBARE: După părerea Dvs., care sunt cele mai eficiente căi de comunicare sau de ajutor pentru o persoană vulnerabilă?

RĂSPUNS: Comunicarea cu o persoană cu probleme de sănătate mintală este esențială pentru recuperarea acesteia, atât timp cât este făcută corect.

Iată câteva reguli: 

  1. Faceți-vă timp separat pentru asta, într-un spațiu confortabil, fără alte ocupații;
  2. Persoana e liberă să povestească atât cât dorește. Nu o opriți dacă are multe de spus și nu forțați confesiuni dacă nu e cazul.
  3. Nu încercați să diagnosticați sau să puneți la îndoială emoțiile persoanei.
  4. Adresați întrebări deschise. De exemplu, în loc de ”Văd că te simți rău, da?”, întrebați doar ”Cum te simți?”.
  5. Ascultați cu atenție ce vă spune persoana. Nu întrerupeți, nu vorbiți prea mult despre Dvs. Pur și simplu, ascultați.
  6. Vorbiți despre calitatea vieții. Întrebați dacă persoana doarme destul, mănâncă sănătos, dacă are nevoie de o pauză. Întrebați dacă puteți fi de folos cu ceva în acest sens.
  7. Oferiți-vă ajutorul pentru a apela la un serviciu specializat de sănătate mintală. Găsiți contacte, mergeți acolo împreună cu persoana. 
  8. Acceptați că aveți limite. Dacă problema e serioasă, nu ezitați să apelați la serviciile specializate. 

Proiectul moldo-elvețian MENSANA – „Suport pentru reforma serviciilor de sănătate mintală în Moldova” se desfășoară cu susținerea Biroului de cooperare al Elveției, în conformitate cu necesitățile de reformare stabilite de Ministerul Sănătății, Muncii și Protecției Sociale.

Ți-a plăcut articolul? Susține inițiativele tinerilor cu o donație pe Patreon!
Previous Curs online // Învață gratuit despre strategia unui ONG, comunicarea cu publicul, durabilitate finaciară și campanii de advocacy
Next Granturi pentru dezvoltarea activităților de marketing și export a produselor agroalimentare
Influencers Hub
About the author

Influencers Hub

No Comment

Leave a reply

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *