Somnul – importanța sa vitală


Somnul este o stare fiziologică periodică și reversibilă, caracterizată prin suprimarea temporară a conștienței și încetinirea funcțiilor vieții organice (ritm respirator, ritm cardiac, relaxare musculară, scăderea temperaturii cu aproximativ 0,5 grade C, scăderea funcțiilor secretorii). Somnul reprezintă o treime din viața fiecăruia dintre voi, așadar nu încercați nicidecum să îl evitați.

Urmărește articolul de mai jos pentru a te informa despre funcțiile perioadei de somn, stadiile din care este format și importanța semnificativă a acestuia.

Funcțiile somnului:

  • îmbunătățește capacitatea creierului de a învăța
  • ajută organismul să lupte cu infecțiile
  • permite organismului să se odihnească și să realizeze câteva sarcini esențiale de întreținere asupra memoriei, hormonilor, sistemului imunitar și altor funcții de importanță critică
  • stimulează imunitatea
  • îmbunătățește activitatea psihică
  • scade riscul de boli de inimă
  • îmbunățește memoria

Durata necesară de somn:

  • bebelușii= 12-15 ore/zi
  • copiii= 9-13 ore/zi
  • adulții= 7-9 ore/zi
  • vârstnicii (64 ani+) =7-8 ore/zi

Stadiile de somn:

#1 Stadiul întâi de somn

 Această etapă este caracterizată printr-un un somn lin, în care se trece cu ușurință de la starea de veghe la cea de somn, așadar având posibilitatea de a ne trezi chiar și de cel mai mic zgomot. Ochii noștri se mișcă foarte încet și activitatea musculară încetinește. De asemenea, experimentam contracții musculare bruște, involuntare, numite mioclonii, adesea precedate de o senzație de cădere în gol. Persoanele trezite din această etapă își amintesc imagini vizuale fragmentate.

#2 Stadiul al doilea de somn

În etapa a doua de somn, mișcările ochilor se opresc, inima începe să bată mai lent, mușchii se relaxează, iar temperatura corpului scade. De asemenea, undele cerebrale (fluctuații ale activității electrice, care poate fi măsurată prin electrozi) devin mai lente și apar o serie de unde ocazionale rapide, numite fusuri de somn. Prin urmare, organismul se pregătește pentru somnul profund.

#3 Stadiul al treilea de somn

Etapa a treia de somn este caracterizată de unde cerebrale extrem de lente și lipsa oricărei mișcări a ochilor sau spasme musculare, fapt care favorizează somnul profund. Persoanele trezite în timpul somnului profund nu se adaptează imediat la realitate si, timp de câteva minute, sunt amețite și dezorientate.

#4 Somnul REM (eng.: Rapid Eye Movement)

În această etapă, ritmul cardiac, respirația și mișcările ochilor accelerează treptat. Creierul devine mai activ, prelucrând lucrurile pe care le-am învățat în timpul zilei, pentru a ne ajuta să formăm amintiri. De obicei, în timpul somnului REM, visăm și, de aceea, persoanele care sunt trezite în această etapă descriu adesea povești bizare, iraționale (lipsite de logică).

REM Sleep: What Is It And Why Is It Important For You?

Pentru un somn plăcut și potrivit regimului de normă stabilit e necesar:

  1. evitarea nicotinei și a cafeinei
  2. evitarea meselor consistente și a lichidelor excesive
  3. încheierea exercițiilor fizice cu cel puțin 2-3 ore înainte de culcare
  4. aerisirea dormitorului
  5. reducerea intensității luminilor seara

Deficiența de somn:

  • Îngreunează procesul de luare a deciziilor, de gestionare a emoțiilor și a comportamentului, precum și capacitatea de a face față schimbărilor 

Nota Bene: Copiii și adolescenții cu deficit de somn pot avea probleme în relaționarea cu persoanele din jur. Ei pot fi nervoși și impulsivi, pot avea modificări ale dispoziției, pot fi triști, deprimați sau lipsiți de motivație.

  • Cu siguranță, somnul are o importanță vitală pentru funcționarea normală a organismului, astfel încât influentează major starea de sănătate. Așadar, este primordial culcarea la timp și savurarea deplină a acestuia. 

Nu ezita să ne urmărești și paginile noastre de Facebook, Instagram și Telegram pentru a fi la curent cu toate oportunitățile pentru tine!

Reporter Youth.md: Bogdan Maria

Ți-a plăcut articolul? Susține inițiativele tinerilor cu o donație pe Patreon!
Previous Agricultura ecologică și terapia antistres prin grădinărit. Podcast Ecologia Minții #4
Next TED x Valea Trandafirilor recrutează noi voluntari/e
Daniela Panico
About the author

Daniela Panico

No Comment

Leave a reply

Apreciază articolul

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

20 − 13 =