Media Tur – jurnaliști, tineri și activiști au descoperit viața a trei sate din Moldova

centrul media pentru tineri, media tur, razeni, costesti, tineri

„Tinerii din satele Moldovei – între stagnare și dezvoltare” a fost genericul ultimului Media Tur, organizat de Centrul Media pentru Tineri, în parteneriat cu IREX Europe, cu susținerea Uniunii Europene. Doisprezece participanți – tineri, jurnaliști și activiști au făcut primul popas în raionul Ialoveni, în satele Răzeni și Costești, apoi au mers spre nord, în satul Chișcăreni din raionul Sângerei, ca să afle provocările și succesele tinerilor născuți în zona rurală.

Pentru a pleca la drum informați, participanții au fost invitați să participe la o sesiune cu specialiști în domeniu, la care au pus întrebări și au aflat ce spun actele oficiale despre numărul și activitatea tinerilor:

„Exodul tinerilor are efectul bulgărelui de zăpadă. Tot mai mulți vor pleca dacă situația nu se va schimba repede și drastic. De ce pleacă tinerii? Dacă rămân, ei înțeleg că le va fi greu să întrețină sistemul social, educațional, medical. Ei vor fi cei care vor plăti taxe, dar vor fi puțini, având în vedere imbătrânirea populației. O a doua cauză pentru care tinerii pleacă – nu există nicio garanție că funcționarii, procurorii, judecătorii n-o să fie corupți și că n-o să-și lărgească parcul de automobile tot din munca tinerilor”, a spus Mihai Țurcanu, coordonator de proiecte la IDIS Viitorul.

O altă cauză a plecării tinerilor sau a pasivității lor ar fi și lipsa de informații și de implicare:

„O greșeală strategică pe care o facem în țară este că noi atragem toată atenția la tinerii activi, cu 10 la examene, cu reușite și nu ajungem la tinerii care au alte interese, care sunt un pic mai introverți. Eu cred că noi avem tineri foarte buni în țară. Poate o să avem 3-4 oameni activi, într-o comunitate, dar dacă ceilalți nu vom participa la proces, e în zadar”Valeriu Drăgălin, președinte Consiliul Național al Tineretului din Moldova.

După sesiunea de întrebări și răspunsuri, echipa Media Tur a plecat spre satul Răzeni, unde participanții au cunoscut ONG-ul local ce oferă tinerilor cu dizabilități șansa la o viață independentă – „Eco Răzeni” și „Floare de Cireș”.

A urmat satul Costești – „capitala tineretului” în anul 2019, localitatea în care se organizează frecvent evenimente pentru cei 3000 de tineri din localitate. Complexul sportiv din sat contribuie la dezvoltarea tinerilor – în schimbul unei sume simbolice, ei pot alege între antrenamente de dans, fitness, judo sau taekwondo. Proiectul aparține unui sătean care a vrut să-și transforme localitatea.

Următoarea destinație preferată a tinerilor va fi stadionul cu o capacitate de 1500 de locuri – proiect câștigat de Primăria Costești.

„Puține sate din Moldova oferă posibilități de dezvoltare pentru tineri, motiv pentru care aceștia aleg să plece în orașe sau peste hotare pentru a-și crea un viitor. În cadrul acestui Media Tur am reușit să vizităm câteva localități, care, în pofida acestei realități, au reușit să se dezvolte și să creeze condiții pentru locuitori ca să rămână acasă. Fenomenul migrației poate fi combătut doar prin crearea locurilor de muncă și a condițiilor favorabile de dezvoltare la noi acasă”Diana Bulai, coordonatoare „Media Tur”, Centrul Media pentru Tineri.

La nord, participanții Media Turului au descoperit un sat cu potențial turistic. Cele patru agropensiuni și câteva ansambluri folclorice atrag sute de turiști la Chișcăreni, în fiecare an. Tinerii din localitate încearcă antreprenoriatul. O poveste de succes este cea a Feliciei. Tânăra și-a creat o mică afacere din pasiunea ei pentru pictura pe tricouri. În Chișcăreni mai este o fabrică de croitorie cu investiții din Italia, astfel circa 100 de locuitori au loc de muncă stabil.

„Există localități care, prin implicarea Autorităților Publice Locale și a cetățenilor, reprezintă un exemplu viu despre cum trebuie să se dezvolte satele Moldovei. Dezvoltarea socioeconomică a mediului rural reprezintă un pilon de bază în imaginea de viitor a Republicii Moldova, fapt pe care l-au conștientizat tinerii pe care i-am întâlnit în cele trei zile. Media Tur mi-a arătat o altă perspectivă a R. Moldova – una cu adevărat optimistă”, a menționat Marcela Zămosteanu, reporteră UNIMEDIA.

Media Turul a fost organizat în cadrul proiectului „Încurajarea tinerilor pentru a deveni cetățeni activi”, implementat cu susținerea Uniunii Europene.

tineri.md

Ți-a plăcut articolul? Susține inițiativele tinerilor cu o donație pe Patreon!
Previous JOb//Adori să asculți, să comunici și să convingi?! Vino Recruiter în echipa Darwin
Next Bucură-te de o atmosferă relaxantă și filme minunate la Tucano Coffee Brazil
Youth.md
About the author

Youth.md

No Comment

Leave a reply

Apreciază articolul

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

17 − 17 =