Destăinuiri anonime a elevilor din Republica Moldova


Problemele cu care se întâlnesc elevii din Republica Moldova în instituțiile de învățământ din țară, neajunsurile acestora și soluțiile pe care le propun ei.

„Elevii sunt prea obraznici, nu vor să învețe, nu le pasă de școală!”, aceste afirmații sunt întâlnite cel mai des în societatea noastră. Dar cei care o zic se întreabă oare de ce generația noastră este așa? Ce vor elevii de la școală? Cum se simt aceștia în instituțiile de învățământ pe care le frecventează aproape jumătate de viață? Ce nu le place elevilor și ce schimbări ar vrea ei să vadă când vor reveni în sălile de clasă. Toate răspunsurile la aceste întrebări le veți găsi în articolul ce urmează!

Am decis să facem un sondaj anonim în care elevii din Republica Moldova să poată să-și expună dezamăgirile și neajunsurile cu care s-au întâlnit fiind elev. 

Noi nu vrem să judecăm, doar vrem să fim auziți, să ne spunem punctul nostru de vedere și propriile trăiri nu prea plăcute cu care viața de elev ne-a pus față în față!

În urma cercetării acestui subiect am putut extrage câteva probleme întâlnite cel mai des în instituțiile noastre de învățământ, care ne afectează cel mai tare. Ele sunt următoarele: 

Insuficiența de cadre didactice bine specializate și iubitoare de a interacționa cu copiii

Da, poate pare straniu, dar pentru elevi foarte mult contează ce fel de profesor stă în fața acestuia. Interacțiunea elev-profesor este un factor foarte important care formează treptat părerea despre obiectul pe care îl predă acel specialist. Pe lângă faptul că la ore în fața noastră se află un cadru didactic, noi avem nevoie și de oameni, de emoții.

Mulți elevi au concretizat că mai ușor asimilează informația când o primesc într-un mod foarte prietenos de la profesor, astfel lor nu le este frică să mai întrebe încă o dată, dacă ceva nu au înțeles, iar atmosfera călduroasă în colectiv aduce doar beneficii relației dintre întreaga clasă și acel dascăl. 

De cele mai multe ori profesorii încearcă să fie distanți și prea autoritari, ceea ce provoacă frică și neîncredere în elevi. “Noi suntem de acord că profesorul trebuie să fie respectat, doar că acest respect să se nască din propria noastră conștiință, nu din spaimă” spun participanții la sondaj. Elevii conștientizează că persoana ce stă în fața lui are o experiență vastă și merită prețuire și considerație din partea lor. 

Discipolii adoră profesorii care încearcă să modeleze formatul lecției așa ca informația să ajungă la urechile lor în același volum, dar mult mai interesant și captivant. Atunci când toate orele sunt făcute similar, după 2-3, te plictisești, nu mai ai energie, iar când vii la o oră și ți se propune ceva nou, ceva mișto, desigur că oboseala se dă la o parte și ești mai activ în timpul lecției. Suntem bucuroși când atmosfera este deschisă și  dacă noi acceptăm provocările  profesorului, așteptăm ca fiecare opinie a noastră să fie măcar ascultată. 

Într-adevăr primim plăcere când vedem în fața noastră o persoană cu cunoșțințe aprofundate la maxim în domeniul pe care vrea să ni-l facă cunoscut și nouă, care știe ce predă și se vede cu cât entuziasm ne vorbește la temă. Suntem mai dezamăgiți atunci când știm că persoana care încearcă să ne predea acel obiect, nici măcar nu a terminat universitatea pe această specializare și mai ales  dacă face gafe în predare și de multe ori nu poate să ne răspundă la întrebările adresate în contextul lecției și la temă. 

În fine, există o sumedenie de moduri în care poți capta atenția elevului, iar unii dintre profesorii noștri sunt un exemplu la acest capitol și am fi mult mai bucuroși dacă măcar majoritatea ar fi așa.

Băile și condițiile lasă de dorit în aproximativ toate școlile

La fel, în urma sondajului am descoperit o mare frustrare a elevilor la acest capitol. Mulți dintre ei sunt foarte dezamăgiți de condițiile care au fost numite chiar și „scârboase” din wc-urile școlilor, mai ales dacă acestea sunt afară. Mulți dintre copii au precizat că în astfel de încăpere, ei au nevoie de INTIMITATE, iar  de cele mai multe ori „baia” de la școală nici măcar ușă nu are. 

Ar fi bine să se rezolve această problemă, pentru că pe lângă intimitatea pe care și-o doresc elevii, desigur merge vorba și despre sănătate, despre mirosul urât de acolo, care se îmbibă în hainele lor și pe care sunt nevoiți să îl respire toată ziua. 

Pe lângă toate acestea, la baie mai este o problemă des întâlnită „lipsa săpunului la lavoare”, ceea ce provoacă disconfort.

Cărțile vechi care sunt obligatorii la literatura română

Fiecare dintre noi suntem conștienți că trebuie să cunoaștem literatura poporului nostru și în nici un caz nu vrem să afirmăm că ea nu ne este interesantă, doar că considerăm că pe lângă romanele vechi, ar putea să fie introduse și unele mai contemporane, mai aproape de sufletul nostru, în care o să ne regăsim.

Atâta timp cât nouă ni se propun foarte multe lecturi scrise în secolele trecute, desigur că noi nu vom putea să pătrundem cu adevărat în farmecul acelei cărți, noi nu am trecut acele vremuri și nu putem înțelege toate acțiunile ce se petrec acolo. Temele ce se găsesc în acele romane nu mai sunt atât de actuale, unele probleme discutate acolo au fost deja depășite și soluționate de generațiile care au urmat.

Nu cerem să se modifice în totalitate listele de lectură, doar vrem să se introducă mai multe teme de discuție care chiar ne interesează în prezent și sunt într-adevăr actuale. Există literatură română scrisă și în timpul mai apropiat care merită să fie discutată la orele de Limbă și Literatură Română, pentru că scriitori talentați au fost, sunt și cu siguranță o să mai fie!

Sălile de sport „abandonate”, lipsa investițiilor în echipamentele sportive și a lecțiilor eficiente de educație fizică

Mirată am fost când am aflat că unii elevi sunt foarte întristați și din această cauză. Așa dar, văzând ce condiții de a face sport au elevii din țările de peste hotare, unde chiar se investește în sport, se fac terene de football, basketball și alte jocuri sportive și luând în considerație că unele școli din Republică nici măcar nu dispun de o sală de sport, elevii fiind nevoiți iarna să joace șah și dame, chiar mi se pare necinstit. 

Nu este okey așa! De ce unele școlile de peste hotare au bazine de înot și dușuri, iar unele de la noi doar un teren sportiv cu iarbă care înțeapă dacă crește prea tare, unde fac educație fizică doar cât le permite vremea călduroasă de afară. 

Lipsa tehnologiilor digitale și a echipajului necesar în laboratoarele de chimia, biologie și fizică

Se știe foarte bine că practica bate teoria și elevii ar vrea să vadă dacă este adevărată această afirmație, însă, foarte mulți dintre ei nu au posibilitatea, pentru că în școli nu sunt computere destule pentru a face practica la informatică, nu mai zicem de experimentele de la chimie (unii dintre copii sunt nevoiți să facă lucrări „practice” din teorie 🙂 ), de aparatele necesare în laboratorul de fizică (care ori sunt defectate, ori inexistente) și de lucrările practice la biologie pe care nu  au cu ce să le facă. 

Obligația de a studia unele obiecte prea aprofundat

Noi înțelegem că avem nevoie de cultură generală, doar că suntem dezamăgiți că ni se impun până în clasa a 12-a unele obiecte de care într-adevăr nu avem nevoie și întâmpinăm prea multe dificultăți pe parcursul studierii acestora. Fiecare copil înțelege ce îi place și ce nu prea, de la o vârstă chiar mai fragedă și mulți dintre elevi consideră că e inutil să studieze o materie câțiva ani, forțat, iar ca până la urmă oricum să nu îi trebuiască pentru nimic.

Dacă noi vom avea posibilitatea să alegem anumite obiecte, sau măcar nivelul de aprofundare în acestea, pentru a le studia, ar fi mult mai ușor și practic.

Elevii de asemeni au spus că știu că schimbările necesită timp și forță, dar acest sistem este deja de ani de zile și schimbarea merită acest efort!

Acestea au fost cele mai populare probleme întâlnite la școală. 

Cu siguranță, dacă elevii vor vedea că în educația lor se investește și ei într-adevăr sunt importanți pentru țară, ar depune și mai mult interes, poate că chiar mai mulți tineri ar rămâne acasă!

Dacă ne pasă de viitorul nostru, trebuie să investim în sistemul de învățământ, pentru că într-adevăr există copii foarte deștepți și talentați, care doar trebuie să fie descoperiți, pentru că ei sunt în stare să schimbe o întreagă soartă.

Nu ezita să ne urmăresti și pe paginile noastre de Facebook, Instagram și Telegram pentru a fi la curent cu toate oportunitățile pentru tine!

Reporter: Cojocaru Selinia

Ți-a plăcut articolul? Susține inițiativele tinerilor cu o donație pe Patreon!
Previous La Chișinău a avut loc primul startup crash test din țară
Next Bursa Erasmus: mici secrete de la Maria Coroi
Valeria Berestean
About the author

Valeria Berestean

No Comment

Leave a reply

Apreciază articolul

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

3 × 2 =