Știm că nu există o rețetă universal valabilă pentru orice personalitate, însă inspirându-ne din obiceiurile câtorva executivi de succes am ales câteva deprinderi pe care un manager ar trebui să le integreze în programul zilnic pentru a deveni un lider de succes.
1. Trezeșe-te devreme și urmează o rutină
„Cine se scoală de dimineață, departe ajunge”, spune un vechi proverb românesc. Nimic mai adevărat! Și asta pentru că în zorii zilei, când orașul încă doarme și nimic nu îți perturbă liniștea, poți atinge productivitatea maximă.
Nimic nu îți poate rezolva mai repede sarcinile unei zile decât cele câteva ore pe care le câștigi când te trezești devreme. Ideile prind contur mai rapid, exercițiile fizice se fac cu mai mult elan iar traficul este evitat „la mustață”.
Lideri celebri din toată lumea, care ne servesc drept surse de inspirație, ne învață prin propriul exemplu că un prim pas spre succes poate fi făcut prin setarea alarmei la o oră matinală.
Dacă 3:45 AM, ora de trezire a CEO-ului din fruntea Apple, Tim Cook, care își petrece diminețile citind e-mailuri, mergând la sală și savurând o cafea, vi se pare exagerată, poate vi se potrivește mai bine agenda unui alt antreprenor de top, Richard Branson, care se trezește „abia” la 5:45, făcând exerciții înaintea micului dejun, potrivit Business Insider.
Dacă timpul pe care îl câștigi trezindu-te devreme îl irosești însă pe rețelele sociale, acest obicei își pierde complet valoarea. Într-un articol din 2019, publicația internațională Forbes povestea că Daniel Dines, fondatorul UiPath, citește dimineața o oră sau mai mult și abia la ora 11 deschide aplicații precum WhatsApp.
Așadar, fie că alegi să meditezi, să citești câteva pagini, să alergi, să verifici și să răspunzi la e-mailurile uitate în Inbox sau să îți pregătești pur și simplu micul dejun, ținuta și notițele din agendă pe îndelete, oricare dintre aceste activități (de preferat ar fi toate) sau altele similare te vor elibera de stresul de a face totul pe fugă și îți vor îmbunătăți tonusul pentru întreaga zi.
2. Începe-ți programul cu cele mai grele task-uri
La începutul zilei suntem încă plini de energie și apți să dăm piept cu sarcinile pe care le avem de îndeplinit, așa că este ideal să ne focusăm pe cele mai grele task-uri în primele ore ale programului.
Un exemplu în acest sens ni-l oferă unul dintre cei mai bogați și de succes oameni de pe planetă – Jeff Bezos. „Îmi place să îmi fixez cele mai solicitante întâlniri înainte de prânz.”
3. Fă pauze
Încă din copilărie, la școală, învățăm să ne bucurăm de ele. De cafea, de prânz sau pentru a face puțină mișcare, pauzele sunt esențiale în programul zilnic. Am întâlnit manageri care se plângeau că nu au timp să ia pauză, fie din cauza sarcinilor suplimentare și a deadline-urilor
strânse, fie din nevoia de a suplini ceea ce echipele nu reușeau să ducă la bun sfârșit.
Inițial i-am compătimit, până am înțeles că se confruntă, în fapt, cu propriile greșeli de gestionare a timpului și cu lipsa de comunicare eficientă cu subordonații. Un bun lider înțelege importanța pauzei, atât pentru el cât și pentru echipa sa.
Știe că o pauză luată la timp crește productivitatea, scade nivelul de stres și riscul apariției burnout-ului și îți oferă echilibrul necesar de-a lungul zilei.
4. Comunică cu echipa și fii prezent în business
Comunicarea eficientă este cheia pentru soluționarea multor probleme personale sau de business. Când spunem că este important să comunici cu echipa nu ne referim nici la e-mailurile seci în care ne informăm subordonații de deciziile pe care le-am luat fără nicio consultare în prealabil, și nici la ședințele interminabile, repetate și adesea inutile, în care nu facem decât să punem presiune pe angajați.
Ne referim, în schimb, la o comunicare fructuoasă, care să genereze soluții și să le ofere membrilor echipei ocazia să vină cu propuneri sau care să îmbunătățească relația dintre departamente.
Implicarea liderilor în business-ul propriu-zis, mersul „pe teren”, sunt la fel de importante. Potrivit celor de la Inc.com, pauza de prânz a lui Elon Musk, unul dintre cei mai apreciați lideri de business, este urmată de o
plimbare prin fabrică. Nu vom ști niciodată cum funcționează business-ul pe care îl conducem dacă îl administrăm doar din spatele unui birou.
5. Petrece timp cu tine și cu cei dragi
Pe mulți, pandemia i-a forțat să își schimbe peste noapte programul și să împartă casa cu soția/soțul, copiii sau alți membri ai familei. Unii au văzut în asta o corvoadă, dar pentru alții a fost ocazia de a petrece, în sfârșit, mai mult timp alături de cei dragi, pe care înainte reușeau să îi vadă dimineața, în grabă, sau seara, când grijile adunate de peste zi răbufneau și se revărsau pe umerii acestora.
Samuel Truett Cathy, fondatorul unuia dintre cele mai mari lanțuri americane de restaurante – Chick-fil-A, a implementat o politică internă potrivit căreia restaurantele din cadrul companiei funcționează doar șase zile pe săptămână, de luni până sâmbătă. Unul dintre motive este acela că organizația „apreciază cu adevărat echilibrul dintre muncă și familie”, după cum au declarat reprezentanții companiei într-un comunicat de presă.
Mulți ar spune că decizia e una cel puțin riscantă pentru un business de acest tip, însă reprezentanții afacerii spun că adesea, în cele șase zile, au generat mai multe vânzări decât au făcut-o alte business-uri similare în șapte zile. Dovadă stau veniturile anuale ale business-ului, de peste 10 miliarde de dolari.
Timpul petrecut cu tine însuți este la fel de important și de prețios, fie că alegi să îl dedici unui hobby sau îți rezervi câteva minute să îți notezi într-un jurnal întâmplările importante de peste zi, să asculți câteva melodii care să te liniștească sau să te bucuri de o simplă plimbare.
Cum arată, în viziunea voastră, agenda unui lider de succes?
Nu ezita să ne urmărești și pe paginile noastre de Facebook, Instagram și Telegram pentru a fi la curent cu toate oportunitățile pentru tine!
Reporter Youth.md: Starii Loredana
No Comment