Află care este diferența dintre comunicare și persuasiune


În genere, COMUNICAREA reprezintă un proces complex de transmitere a informaţiilor în cadrul unui cuplu pragmatic format din emiţător şi receptor. Comunicarea face posibilă coexistenţa indivizilor şi stă la baza raporturilor interumane. Sub orice formă, omul comunică: fie că verbalizează, fie că tace, fie prin mimică şi gestică, individul are întotdeauna un cuvânt de spus. Comunicarea este  percepută ca element fundamental al existenţei umane.

În fiecare clipă, indivizii comunică, stabilind relaţii interumane bazate pe respect reciproc, încredere, iubire, înţelegere, loialitate, sinceritate, ori sprijin sau suport moral.  Societatea modernă în care trăim  ne învaţă şi ne impune o diversificare a rolurilor, comportamentelor şi relaţiilor cu care individul interacţionează. Pionul principal în stabilirea şi dezvoltarea raporturilor interumane o reprezintă însăşi COMUNICAREA.

PERSUASIUNEA, însă, reprezintă o formă de influenţare. Aceasta este  modalitatea de argumentare prin intermediul căreia o persoană încerceacă să convingă o altă persoană sau un grup de persoane să creadă sau să facă un anumit lucru. Persuasiunea este un proces de ghidare al oamenilor pentru a adopta idei, atitudini sau acţiuni (raţionale sau mai puţin raţionale). Ea se bazează pe discuţii şi „atractivitatea prezentării” în locul folosirii mijloacelor de forţă. La o privire mai atentă este vorba chiar de societatea în care convieţuim.

Un exempu elocvent îl reprezintă mijloacele de comunicare în masă. Acestea reprezintă un sector al comunicării sociale– presă scrisă, audiovizual, un sub-sector- cotidiene, reviste, radio, televiziune prin cablu sau un organ anume: un ziar, o revistă, un post de radio sau tv. Mijloacele de comunicare în masă  care au o uriaşă forţă de persuadare, de influenţare  a consumatorului de informaţie, a publicului larg care „ înghite” momeala şi o „ mestecă ” cu mare plăcere,  de cele mai multe ori în mod inconştient. Acest lucru este valabil în mai toate  domeniile, pornind de la cel comercial şi continuând cu cel al vieţii publice şi politice.

Astfel apare MANIPULAREA. Aceasta reprezintă  o formă des întâlnită în viaţa cotidiană, o formă  extremă a persuasiunii, o  acţiune prin care un actor social (persoană, grup, colectivitate) este determinat să gândească şi/sau să acţioneze într-un mod compatibil cu interesele iniţiatorului, şi nu cu interesele sale, prin utilizarea unor tehnici de persuasiune şi distorsionând intenţionat adevărul, lăsând însă impresia libertăţii de gândire şi de decizie.

Diferenţa dintre manipulare şi persuasiune constă în faptul că actorul social persuadat cunoaşte intenţia celui care foloseşte această tehnică pentru convingere, pe când în manipulare cel manipulat nu este conştient de intenţia celui care se foloseşte de acest proces de convingere.

Un alt exemplu îl reprezintă domeniul publicităţii unde  comunicarea are drept scop cucerirea şi influenţarea consumatorului prin mesaje atrăgătoare. În funcţie de clientul care trebuie convins, sunt folosite diferite mijloace de comunicare. Cand vrei să convingi pe cineva mesajul tău trebuie să fie puternic, robust şi penetrant.

De-a lungul timpului, comunicarea s-a dezvoltat odată cu evoluţia omenirii. Astfel, în zilele noastre este necesar un singur SMS pentru a “agăţa”  fata dorită, florile şi declaraţiile de dragoste din suflet fiind deja demodate. Fiecare generaţie aduce ceva nou, îşi impune propriile valori, propria comunicare, astfel lumea este în continuă schimbare. În opinia multora, aceasta înseamnă evoluţie, schimbare, progres. Ne place sau nu, aceasta este realitatea cotidiană în care încercăm să supravieţuim. În mod paradoxal, tehnologia avansează mai rapid decât individul.

Astăzi, putem transmite şi primi informaţii imediat, de  oriunde din lume, în doar câteva momente,  putem comunica cu oricine, oricând din orice colţ a lumii s-ar afla. Progresul nu este doar al ştiinţei, ci şi al limbajului, în urma căruia comunicarea are de suferit schimbări majore. 

Utilizarea calculatorului  a devenit firească şi aproape indispensabilă, unde MANIPULAREA ŞI PERSUASIUNEA îşi exercită mari drepturi asupra utilizatorilor săi.

În final, închei printr-un citat  sugestiv al celebrul autor american de  literatură motivaţională, Hilary Hinton Zig Ziglar, care menţiona  faptul că: „Cea mai puternică armă a influenţării este propria ta integritate.”

Pentru mai multe articole, nu uitați să accesați paginile noastre de Facebook și Instagram.

Reporteră Youth.md: Cristina Pascal

Ți-a plăcut articolul? Susține inițiativele tinerilor cu o donație pe Patreon!
Previous Câștigă o bursă în acceleratorul de afaceri tehnologice Upcelerator
Next Granturi pentru organizațiile societății civile din Republica Moldova și nu doar
Valeria Berestean
About the author

Valeria Berestean

No Comment

Leave a reply

Apreciază articolul

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

5 × two =