[Interviu] Cunoaște din acest interviu căpitanul corabiei cu numele de „Bestseller”- Ion Bargan.
Prima zi a anului 2012 a fost întâmpinată de apariția pe piața moldovenească a librăriei online Bestseller.md. Inițial o pagină web, aceasta s-a dezvoltat rapid într-o librărie propriu zisă și ulterior editură.
Prezența de un an în România și comenzile din diferite colțuri ale lumii precum Europa, Canada sau chiar Japonia sunt două dintre ingredientele ce au contribuit la formarea comunității de cititori care iubesc librăria Bestseller.
Așadar, cunoaște din acest interviu căpitanul corabiei cu numele de „Bestseller”- Ion Bargan.
Când ați hotărât să vă deschideți propria afacere?
De mic copil am fost implicat în dezvoltarea afacerii tatălui meu, fiind motivat să-mi câștig proprii bani. Ulterior, ce am văzut în familie, m-a ajutat să iau decizia de a-mi deschide propria afacere, fiind inspirat de libertatea și posibilitate de a încerca lucruri noi.
Astfel, când am absolvit facultatea, jumătate de an am lucrat ca asistent parlamentar, însă paralel am început dezvoltarea afacerii. Apoi, mi-am dedicat deplin toată energia doar librăriei.
Ce sfaturi a-ți da celor care își doresc să-și deschidă propria afacere?
În primul rând, i-aș sfătui să nu-și pună autolimitări, bariere imaginare. Deseori, înainte de a face primii pași, noi deja vedem în cap cele mai rele scenarii, care de foarte multe ori nici nu se adeveresc. 50% din probleme se rezolvă de la sine!
În al doilea rând, lipsa banilor nu trebuie considerată un impediment prea mare. Personal, am început fără finanțe și consider că este o cale destul de bună, așa cum inițial, lipsa de experiență te face să greșești și riști să îți pierzi capitalul.
Nu în ultimul rând, să găsească o persoană de la care ar putea să învețe, un mentor, care are deja anumite rezultate. De multe ori ei sunt dispuși să împărtășească din experiența lor. Doar trebuie să te adresezi, să fii curajos!
Ce cărți recomandați să citească un viitor antreprenor?
Îmi amintesc că în anul deschiderii afacerii am citit peste 50 de cărți, notându-mi idei extrase din acestea. Cred că multe dintre ele m-au ajutat foarte mult să am mai mult curaj, îndrăzneală. Astfel, aș recomanda „De la idee la bani” de Napoleon Hill, „Cele 7 deprinderi ale persoanelor eficace” de Stephen Covey, „Gândește bine și în stil mare” de Donald Trump.
Care e cheia succesului afacerii dumneavoastră Bestseller?
Sunt mai multe chei, am putea spune că e un breloc.
- Inovația continuă; Mereu căutăm idei noi, ascultând fiecare membru al echipei. De exemplu, un an în urmă am lansat surprise box – o pungă cu trei cărți aleatorii alese de librari, idee ce a prins foarte mult. Oamenii iubesc surpriza și sentimentul că soarta a hotărât ca acele cărți să fie citite anume de ei.
- Suntem activi în mediul online, în special pe rețelele de socializare, platforme cu ajutorul cărora poți avea o interacțiune bună cu publicul. Multe companii ignoră acest spațiu, noi însă, primim și comenzi aici, așa cum oamenii doresc totul comod și rapid. Ca și țară suntem destul de înceți și ar trebui să învățăm de la statele occidentale să ne mișcăm mai repede. Dacă vrei să crești trebuie să alergi, dacă mergi asta ar însemna că stai pe loc.
- Muncim mult și intens. Personal, am pornit de jos, am făcut de toate la început și încă mai fac livrări, lucrez în depozit sau ajut la transportare. Fac unele lucruri care poate aș putea să nu le fac, însă îmi place să nu uit de unde am început. A munci este o bucurie, mai ales atunci când vezi rezultate și oameni care beneficiază în urma muncii.
Care este publicul țintă al Bestsellerului?
Avem cumpărători de la 12 până la 50 de ani și preponderent femei, care într-adevăr citesc mai mult. Lucrăm intens să creștem publicul bărbătesc prin publicarea cărților pe gustul lor. Printre tineri observ o creștere a interesului pentru lectură, care revine în modă. Acum, lucrurile antagoniste precum cartea, filmul, jocurile video se complimentează reciproc.
Sunteți și editură. Ce planuri aveți pe viitor în această ramură?
Avem parte de un an activ, în care am procurat drepturi de autor, semnat contracte, și făcut traduceri. Astfel, editura Bestseller a publicat cărțile „O dată pentru totdeauna”, „Tu mi-ai schimbat viața”, „Adam și Eva”. Pe viitor va mai apărea romanul românesc de talie internațională „Pădurea Spânzuraților” și un volum de versuri „Mulțumesc pentru că te iubesc” de Nicolae Dabija, pe care o așteptăm să iasă de pe tipar de pe o zi pe alta.
Care este scopul și deviza Bestsellerului?
Misiunea noastră este de a inspira oamenii să citească și să iubească! Credem că așa cum oamenii mănâncă, fac sport, așa trebuie să citească, iubească zilnic – iubirea va salva lumea. Viziunea e ca în fiecare casă să fie o bibliotecă, în care să fie cât mai multe cărți publicate de editura noastră. Pentru aceasta trebuie să muncim foarte mult și să avem cărți pentru diferite interese. În acest sens depunem efort!
Deviza Bestsellerului pe care membrii echipei au îmbrățișat-o și o au imprimată în minte este Work hard, dream big!
Interviu realizat de reporterul Youth.md: Rufanda Ana-Maria
No Comment