De multe ori ne confruntăm cu acești termeni, însă nu mereu înțelegem la ce se referă și cum poate să ne afecteze pe fiecare. Momentul în care autoritățile publice locale oferă în mod deschis și clar toate informațiile despre activitatea lor și consultă cetățenii, asociațiile obștești sau alți actori sociali în procesul de adoptare a deciziilor reprezintă transparența decizională, un aspect important pentru fiecare dintre noi.
Pe de altă parte, procesele decizionale se referă la procedura de elaborare şi de adoptare a deciziilor de către APL. În acest sens, autoritățile trebuie să asigure informarea activă, corectă și la timp a cetățenilor, să garanteze liberul acces la informație, să respecte termenii de furnizare a informației, să ofere publicării propriile acte adoptate în conformitate cu legea. Cu alte cuvinte, primăria și aleșii locali trebuie să facă publice informațiile, indiferent dacă sunt solicitări din partea cetățenilor sau nu.
Este important să înțelegem că fiecare cetățean are putere de decizie și că știe atât cât este dispus să cunoască. Transparența decizională este un proces reversibil. Autoritățile publice pun la dispoziție informațiile necesare, le fac publice, însă acest lucru nu este e ajuns. Cetățenii trebuie să urmărească, să se asigure că informațiile oferite sunt corecte, că nu au fost omise date și că nu sunt legate drepturile și interesele lor. Toate grupele de cetățeni au acces egal la informații.
Ce trebuie să facă autoritățile:
- să informeze publicul despre iniţierea elaborării unui proiect de decizie;
- să ofere tuturor părților interesate informațiile despre proiectul de decizie;
- să consulte cetăţenii și alte părţi interesate în funcție de situație;
- să recepționeze și să examineze recomandările cetăţenilor și a altor părţi interesate;
- să asigure transparenţa procesului de adoptare a deciziilor și diseminarea acestora.
Pe de altă parte, cetățenii trebuie:
- să observe ce face administraţia locală şi cu ce scop;
- să fie pregătiţi să îşi aducă o contribuţie când administraţia planifică să facă ceva ce poate să le afecteze interesele;
- să abordeze reprezentaţii administraţiei cu o atitudine pozitivă;
- să manifeste interes în a înţelege problemele, incluzând restricţiile cu privire la ceea ce poate să facă administraţia;
- să exprime interesele şi ideile clar şi complet;
- să colaboreze constructiv cu oficialii administraţiei locale pentru a găsi şi implementa soluţii satisfăcătoare pentru ambele părţi.
Astfel, fiecare locuitor al comunității este în drept să solicite informații despre modul de identificare a necesităților finanțate din banii publici și corectitudinea cheltuielilor efectuate, deoarece prin participarea la formularea bugetului public și monitorizarea cheltuielilor publice va fi redus numărul cazurilor de corupție și valorificare ineficientă a fondurilor publice.
Respectarea principiului transparenței în procesul decizional este un drept al membrilor comunității și un principiu de bază al dezvoltării locale care asigură luarea de către membrii comunității a unei decizii informate și responsabilitatea administrației publice locale în fața comunității locale.
AO Centrul de Informare și Resurse „Pro Bono” este beneficiara Programului de Granturi Locale al Uniunii Europene (UE) și implementează proiectul „Cetățenie Activă pentru Dezvoltarea Durabilă a raionului Telenești” în cinci localități din raionul Telenești: Chițcanii-Vechi, Codrul Nou, Negureni, Căzănești și Țînțăreni.Programul de Granturi Locale este lansat în baza Cadrului Unic de Sprijin al Uniunii Europene (UE), acordat pentru Republica Moldova (2017-2020) din cadrul Instrumentului European de Vecinătate, prin intermediul proiectului „Abilitarea cetățenilor în Republica Moldova” (2019-2021), finanțat de către Uniunea Europeană și implementat de Agenția de Cooperare Internațională a Germaniei (GIZ). În Regiunea de Dezvoltare Centru, partenerii de implementare ai proiectului sunt Asociația pentru Guvernare Eficientă și Responsabilă – AGER și AO ADR “Habitat”.
No Comment