În calitate de antreprenor, înainte de începe o afacere sau de a o mări, este important să iei în calcul toate riscurile care ar putea apărea, dacă este viabilă această afacere, dacă ai utilizat toate canalele și resursele necesare, etc. Cu alte cuvinte, îți planifici afacerea.
Planificarea afacerii, proces ce trebuie realizat de fiecare antreprenor, presupune identificarea, colectarea, analiza și interpretarea informațiilor legate de activitatea afacerii sale. Astfel, este definită misiunea, obiectivele, strategiile și planurile de acțiune ale acesteia pentru o perioadă determinată.
Ghidul Întreprinderilor Mici și Mijlocii, elaborat de Alianța Întreprinderilor Mici și Mijlocii din Moldova, conține informații și exemple de instrumente care te-ar putea ajuta să-ți planifici afacerea și să iei în considerare toate aspectele, astfel încât să ai o viziune cât mai clară și largă, pentru a putea preveni unele situații.
În continuare îți prezentăm succint aceste instrumente, care și-ar putea fi de folos:
Analiza SWOT
Analiza SWOT este un instrument care te ajută să înțelegi punctele tari, punctele slabe, oportunitățile și amenințările atât din cadrul organizației sau a unui proiect, cât şi din mediul extern. Analiza SWOT poate fi făcută la nivel de companie, pentru a analiza dinamica generală și a ajuta la planificare, sau la nivel de proiect, pentru a evalua un proiect la care lucrați – de exemplu o campanie de marketing. De asemenea, poți realiza o „analiză SWOT personală”, pentru a-ți analiza parcursul personal, partenerii sau echipa pe care o ai.
Modelul Lean Canvas
Acesta presupune definirea rapidă a aspectelor de bază ale modelului de afaceri și identificarea ipotezelor principale despre noua ta companie, noul produs sau serviciu. Acest document îți va permite să începi testarea noua idee de afaceri în câteva zile, fără a pierde luni întregi ca să scrii un plan de afaceri bazat pe teorie.
Interviuri despre probleme, cu clienții
Cele mai mari riscuri pentru afacerea dvs. sunt neînțelegerile sau ipotezele false despre problemele, necesitățile și dorințele potențialilor dvs. clienți. Acest exercițiu-instrument te ajută să diminuezi acest risc și-ți oferă informații valoroase care-ți vor permite să creezi produsul și să setezi procesele de vânzare potrivite.
Aceasta presupune identificarea problemelor cu care se confruntă clienții dvs. potențiali, de ce acestea sunt o problemă și cum sunt ele sunt soluționate în prezent.
Analiza costurilor
Pentru a te asigura că ești pregătit să obții profituri este extrem de important să ai o înțelegere de bază a costurilor necesare pentru a produce o unitate din produsul sau serviciul dvs. Cu ajutorul acestui instrument vei putea stabili prețurile corecte pentru produsele dvs. și vei fi în măsură să identifici metode de a reduce cheltuielile ca organizație.
Formarea unui buget operațional
Planificarea atentă este cheia profiturilor, iar profiturile sunt cheia succesului unei afaceri. Unul dintre cele mai importante instrumente de planificare pentru compania dvs. este bugetul operațional.
Ghidul conține tips-uri cum poți crea un buget operațional și sfaturi despre cum să-l utilizezi pentru a administra o companie profitabilă.
Strategii de stabilire a prețului
Strategia dvs. de stabilire a prețului va determina profitul pe care îl vei obține din fiecare vânzare, va influența percepția clientului dvs. și îți poate oferi informații despre volumul de tranzacții de care ai nevoie pentru a avea succes. Acest instrument te va ajuta să stabilești prețurile în baza unei analize strategice.
La fel, în ghid sunt prezentate concepțiile greșite și diferite strategii pe care să le iei în considerare.
Elaborarea unui plan de marketing
Formularea unui mesaj și transmiterea lui într-un mod care să genereze rezultate pentru afacerea dvs. structurarea unor pași care te vor ajuta să treci de la o simplă comunicare cu publicul la transformarea publicului în noi clienți.
Analiza concurenților și poziționarea pe piață
Cunoscând concurenții și identificând modul în care vă asemănați, poți lua o decizie informată în privința stabilirii prețurilor la produsele dvs. și poţi comunica despre cum vă „diferențiaţi” de ei.
Vei discuta cu echipa despre companiile similare, de cine sunteți diferiți și veți înțelege cum să cercetați (și să împrumutați) cele mai bune practici operaționale și de marketing ale celor mai apropiați concurenți.
Aplicația Centro pentru planificarea afacerii
Aplicația Centro pentru planificarea afacerii este o aplicație gratuită disponibilă pentru iOS sau Android, care vă vor ajuta să creați un plan de afaceri. Aplicația te ghidează prin proces, pas cu pas, cu ajutorul unor întrebări simple. Chiar și fără experiență în domeniu, poți parcurge procesul din aplicație și crea un plan de afaceri pe care să-l prezinți investitorilor, creditorilor și altor părți interesate.
Aplicația funcționează în limbile engleză și rusă.
Listele de verificare și instrumente de responsabilizare
Instrumentele de responsabilizare sunt importante. În majoritatea întreprinderilor nou-înființate se întâmplă atât de multe lucruri simultan, încât poate fi dificil să le urmărești pe toate. Trebuie să te gândești ce sisteme să creezi pentru a ține lucrurile sub control.
Ghidul Întreprinderilor Mici și Mijlocii conține instrucțiuni detaliate privind elaborarea planului de marketing în mod specific pentru un anumit segment de clienți, sugestii simple cum pot fi create și listele de verificare, exemple de Modelul Lean Canvas sau analize SWOT.
Ghidul Micului Business este elaborat în cadrul proiectului „Dezvoltarea ecosistemului ÎMM-urilor din Moldova”, finanțat de Agenția Elvețiană de Dezvoltare și Cooperare. Opiniile exprimate aparțin autorilor și nu reflectă neapărat opinia donatorului.
Descoperă mai multe oportunități și evenimente pentru tineri, urmărind canalul nostru de Telegram și pagina Youth.md!
No Comment