Procrastinarea e o stare inevitabilă pentru mulți dintre noi, în special atunci când ne confruntăm cu sarcini dificile. Studierea medicinei – una dintre ele, întrucât este maxim de solicitantă și complexă.
În mod cert, un medic trebuie să fie disciplinat, organizat și responsabil. Cu toate acestea, parcursul academic medical este unul anevoios care deseori provoacă studenții să cadă în capcana procrastinării.
Adaptarea la ambianță, la condiții sociale, la programul educațional și la cantitatea de material care trebuie asimilat în timp record – sunt obstacolele incipiente cu care se confruntă studenții. Chiar și așa, pentru a completa efectiv studiile e nevoie de sistematizare, planificare și echilibrare.
Este posibil oare să corespunzi acestor caracteristici?
3 studente la medicină, conaționale, însă care studiază în România, ne relatează experiențele lor – de la conștientizarea procrastinării până la metodele practice de depășire a ei.
Ioana-Victoria Buju
Studentă în anul IV la Universitatea de Medicină și Farmacie “Carol Davila”, Facultatea de Medicină Generală
“Când am ajuns în primul an de facultate, mi-am dat seama că va trebui să îmi modific substanțial modul în care îmi organizez timpul pentru a reuși să realizez tot ce mi-am propus. Nu mai era acel orar de la 8-14 pe care îl aveam la liceu, când puteam în partea a doua a zilei să avem diverse activități extracurriculare sau să ne organizăm timpul așa cum ne dorim. Uneori puteam să stau la facultate de la 8 la 20, cu 2 ore pauze și apoi ajungeam extrem de obosită acasă și adormeam imediat.
Astfel, următoarele zile trebuia să îmi organizez foarte bine timpul ca să reușesc și să mă odihnesc puțin, să fac mâncare, curățenie și, nu în ultimul rând, să învăț.
La un moment dat mi-am dat seama că uneori ofer extreeeeem de mult timp altor activități și nu studiului propriu-zis, încercând să le fac cât mai bine pe toate, și îmi dădeam seama că îmi rămâne foarte puțin timp pentru, spre exemplu pregătirea pentru un test sau un anumit proiect.
Cred că nu există o soluție universală împotriva procrastinării, însă fiecare ne putem crea “regulile” noastre atunci când ne dorim să atingem un anumit scop.
Mie mereu îmi plăcea să am o agendă cu activități, acolo unde îmi notam orarul cursurilor și examenele, temele majore pe care trebuia să le fac în viitorul apropiat. În așa fel mi-am adaptat agenda pentru activitățile de la facultate și încerc mereu să îmi notez cele mai importate elemente acolo, ca să le am mereu la îndemână și să nu încep să fac alte activități până nu sunt pregătită pentru cele mai importante.
Atunci când învăț și vreau să iau o pauza, încerc să nu transform o pauză de 5-10 minute în una de o oră prin faptul că îmi setez cât timp învăț și cât timp am pauză cu ajutorul unor alarme. E asemănător metodei de studiu Pomodoro. Sunt unele aplicații foarte drăguțe, cum e Study Bunny, unde prin îndeplinirea unui anumit timp de focusare poți primi diferite premii într-un joc.
Am început să urmăresc mai multe persoane pe YouTube de la diverse facultăți, inclusiv medicina, care descriau metodele lor de studiu și cum își organizează ei timpul și, din fericire, am observat că nu doar eu mă confrunt uneori cu problema procrastinării. Îmi place mult Ali Abdaal și Thomas Frank.
Îmi creez un spațiu de studiu confortabil și aranjat și îl mențin așa mereu, ca să mă simt cât mai bine atunci când învăț. Nu aș putea spune că nu procrastinez uneori și acum, însă, datorită experienței și adaptării la cerințe, datorită descoperirii diverselor metode de a fi cât mai disciplinată, reușesc să primesc plăcere de la anii de facultate.”
Nastas Alexandrina
Studentă în anul I la Universitatea de Medicină și Farmacie “Grigore T. Popa” Iași, Facultatea de Farmacie.
“Ca oricare student am trecut prin perioade de procrastinare. Această perioadă a fost prezentă în viața mea în primele 2 săptămâni de facultate, atunci când totul părea simplu și ușor, dar nu era chiar așa. Pe lângă faptul că eram într-un oraș necunoscut, totul era nou pentru mine, trebuia să mă acomodez și să intru în ritmul orelor și temelor.
Am procrastinat când eram în procesul de acomodare, când eram nevoită să mă împart între teme, socializare, prieteni și explorare. Această perioadă a durat puțin în cazul meu, dar pot spune că a fost o perioadă dificilă și neplăcută. Atunci când am venit la facultate aveam un program bine stabilit pentru timpul dedicat temelor, învățării și socializării cu noii prieteni; cu toate acestea am tot amânat unele lucruri (teme, excursii, cumpărături, etc.) deoarece nu mă țineam în totalitate de program (îmi ocupam timpul cu rețelele de socializare) și am conștientizat că în acest ritm nu am cum să mă dezvolt și să profesez.
Am trecut de această perioadă mai puțin organizată foarte rapid impunându-mă să îmi respect programul. În acest mod am timp de teme, de net, de socializare, cumpărături, plimbări și odihnă.
Dacă avem motivație și dorință putem face orice pentru noi și pentru ceea ce dorim să fim, pentru a ne atinge scopurile trebuie să știm să avem cerințe față de propria persoană.”
Victoria Iaconi
Studentă în anul I la Universitatea de Medicina și Farmacie “Victor Babeș” din Timișoara; Facultatea de Medicina Generală.
“Într-o zi mi-am luat inima în dinți și am decis că trebuie să mă apuc să învăț pentru că se începeau examenele. Am înțeles că trebuie să perseverez pentru că se adună multă materie dacă nu o înveți. Am început printr-un TO DO LIST, în care îmi notam planurile zilnice și până nu finisam fiecare sarcină, nu puteam să adorm, nu mă simțeam mulțumită.
Ulterior am început să privesc și videoclipuri motivaționale – experiențe ale altor studenți, care m-au inspirat să acționez.
Am realizat că în timpul procrastinării trebuie în primul rând să accepți că ai o problemă, dilemă și să conștientizezi că fugi de ea. Trebuie să îți înfrunți teama, să ieși din zona de confort și să te automotivezi.
În plus, am contactat o mulțime de studenți care mi-au explicat metodele lor de învățare, am încercat să le reproduc, însă precum fiecare e individual, nu mi s-au potrivit totalmente.
Fiecare are metoda sa de învățare, eu de exemplu nu am descoperit-o integral, însă încerc să citesc mult și să nu fac multe notițe inutile sau pe care să nu le înțeleg ulterior. Citesc și evidențiez informația importantă cu diferite highlightere.
Mai folosesc și metoda “vorbirii în oglindă”. Ca să mă automotivez mă uit în oglindă și îmi reamintesc care sunt scopurile mele, de ce eu vreau să fac asta și de ce, în primul rând, am pornit pe această cale. Tot în oglindă povestesc informația învățată.
De asemenea încerc să predau și explic altora, fie unei colege de cameră, fie părinților, pentru a consolida și memora materia învățată.
Un sfat final și decisiv ar fi să îți acorzi timp și ție, nu doar să înveți încontinuu. Selectează o zi în care nu înveți deloc, te recreezi. Eu de exemplu îmi petrec liber duminica – o dedic pentru privit, plimbări prin oraș etc.
Până la urmă, organismul nostru are nevoie de relaxare și detașare de rutina și stresul zilnic.”
Dacă ți-a plăcut articolul nostru, urmărește-ne pe pagina noastră de Facebook și Instagram.
Reporter Youth.md: Valeria Rotari
No Comment