Este absolut impresionant modul în care startup-urile au contribuit și continuă să-și aducă aportul la dezvoltarea societății și avântul tehnologiei. Tânărul activist civic și antreprenor Adrian Pleșca a transformat problema alimentației monocrome, nesănătoase și a timpului pierdut la cumpărături, într-o oportunitate – cea de a crea startup-ul Yeasipeasi.es.
În anul 2020, într-o lume atât de globalizată, cred că este important ca antreprenorii din orice țară să fie cu mâna pe pulsul schimbărilor și progreselor înregistrate la nivel global și în același timp să fie concentrați pe viața lor cotidiană și pe micile detalii, ori în mare parte problemele care reprezintă baza startupurilor se află la suprafață și sunt întâlnite zilnic de mulți dintre noi.
1. Ai mai avut experiențe de lansare startup anterior?
În trecut am avut mai multe încercări de lansare a diverselor proiecte, în majoritatea cazurilor era vorba de inițiative non -profit. Dar au existat și câteva inițiative concepute prioritar spre generarea profitului. Adevărul e că doar una în sfârșit au generat profit.
Acum însă, Easypeasi.es este prima inițiativă creată după rigorile internaționale ale lumii startup-urilor care a trecut. Și încă mai urmează să treacă prin toate etapele esențiale de dezvoltare ale unui start-up.
2. În viziunea ta, ce detalii definesc un startup de succes?
Cred că sunt multe dimensiuni ce adunate definesc un startup de succes. Cea mai importantă dintre acestea consider că este ambiția și reziliența fondatorilor; ori nu degeaba se zice că startup-urile nu eșuează, dar fondatorii se retrag (Startups don’t fail, founders quit). Pe lângă asta desigur este important ca ideea pe care o pilotezi să răspundă unei probleme concrete a lumii cotidiene în care te afli, să facă parte dintr-o industrie sau sector ce are perspective mari de dezvoltare în viitor.
3. Cu ce informații „se hrănește” un startupper ?
Rațiunea îmi spune că cel mai corect e să citești multe cărți despre cum să dezvolți o afacere de succes; să devii un om mai bun sau să treci peste anumite provocări; dar realitatea în cazul meu, cel puțin, e că eu am citit doar două astfel de cărți și sincer să fiu, nu sunt foarte motivat să lecturez alte cărți similare în viitor. Dar îmi asum că aceste gânduri se pot schimba. În cazul meu, cred că cel mai mult a contribuit facultatea pe care o fac și anume facultatea de „Management a provocărilor sociale internaționale”.
4. Care personalitate din domeniul antreprenorial te inspiră și de ce?
Sper că Elon Musk nu e un răspuns prea banal, dar consider că acest om a reușit să pună fundația unei noi culture a antrepenoriatului. Dar cel mai important, a reușit să redea multor oameni speranța și încrederea în progresul colectiv a umanității. La fel, aș dori să-l menționez pe Boyan Slat, fondatorul startup-ului „Ocean Cleanup”; Richard Branson pentru startup-urile ce fac parte din grupul „Virgin”, în special pentru „Virgin Galactic” și „Virgin Global”. Din fondatorii din regiunea Europei de Est nu pot să nu-l menționez pe Daniel Dineș – co-fondatorul „UiPath” prima companie românească ce a reușit să devină un unicorn în Silicon Valley.
5. Cine și ce se află la baza creării startup-ului Easypeasi.es?
Cine? Un grup de tineri entuziaști adunați de subsemnatul din 3 țări – Olanda, Moldova și Turcia.
Ce? Ambiția de a lupta cu provocările distribuției ineficiente a mâncării la nivel global ce aduc la milioane de cazuri de insecuritate, inegalitate socială și boli în toată lumea.
6. Ce servicii oferă Easypeasi.es și ce vă conferă unicitate?
Easypeasi.es oferă o gamă largă de servicii clienților noștri care brut pot fi rezumate la livrarea produselor agroalimentare sau a boxelor de rețete de la producătorii mici și mijlocii către casa clientului. Ar putea suna simplu; dar acest serviciu presupune un arsenal larg de servicii aferente cum ar fi: rețete inspirate din bucătăria globală și Fusion; tehnologia de recepție și distribuția produselor, unități de inteligență artificială ce pot genera conținuturile boxelor în baza preferințelor; dietei sau ambițiilor clienților noștri, produse de bucătărie ce vor sustenabiliza și raționaliza procesul culinar. Cred că sosul secret al companiei noastre este simplitatea operaționării și accentul pe sustenabilitate în gătire și păstrarea produselor.
7. Cât de lungă a fost calea de la idee la produs și cât de repede ai luat decizii?
În acest moment, noi ne regăsim undeva la mijlocul acestei căi pentru că suntem la etapa prototipizării produsului și serviciilor, însă calea noastră până acum a fost subiectiv scurtă și asta datorită faptului că am participat și absolvit un accelerator de afaceri a grupului „Dreamups” din Moldova care ne-au ajutat considerabil să ajungem la etapa curentă și să trecem peste anumite provocări pe care le-am întâlnit de-a lungul drumului.
8. Cum a reacționat consumatorul la conceptul vostru -așteptări vs realitate și ce informații utile ați obținut în urma lansării MVP-ului vostru?
A fost captivant să analizăm reacțiile și feedback-ul produsului din partea grupului de testare format din 20 de familii din Istanbul. Datorită acestor rezultate, am reușit să accentuăm anumite detalii și aspecte pe care trebuie să ne concentrăm mai mult și pe care mai puțin. În concluzie, noi am validat parțial ipoteza noastră pentru un anumit grup de oameni și ne credem pregătiți pentru a penetra o piață Europeană.
9. Căror aspecte le-ați acordat mai mult timp în procesul creării Eeasypeasi.es: analiza pieții, crearea conceptului aplicației, analiza modelului de consumator, atragerea investițiilor, strategii de promovare?
Am încercat să tratăm toate părțile componente la fel de responsabil și cât de obiectiv posibil. Însă, de menționat că experiența mea academică în sociologie și cultură au generat un interes și o ambiție personală de a identifica trăsăturile comune ale clienților noștri potențiali. A fost o sarcină unde am combinat utilul cu plăcutul și într-un final, sper că am ajuns la un profil destul de realist a clienților noștri.
10. Din Istanbul cu pași siguri spre UE? Piața de desfacere a UE este impunătoare, cum veți lupta cu competitorii?
Vom lupta cu încredere în sine și în produsul nostru, dedicându-ne maxim posibil pentru a schimba și inova produsul curent, desigur pentru a crea noi produse și servicii pentru clienții noștri. Piața UE desigur presupune o competiție mai vie și vom face tot posibilul să învățăm din proces și din greșelile competitorilor pentru a ocupa o poziție solidă în această competiție.
11. Despre piața din Republica Moldova, cum estimezi perspectiva de a lansa proiectul acasă? Este totuși greu de a crește aici un startup?
Piața din Republica Moldova este o piață extraordinară pentru multe tipuri de startup-uri. În cazul nostru însă, noi am considerat că există o probabilitate prea mare să eșuăm dureros în Moldova, pentru că profilul clienților noștri nu reprezintă un grup mare de oameni în Moldova. Pentru a clarifica, profilul clientului nostru se atribuie mai mult societăților globalizate și cu economii mai dezvoltate. În perspectivă sperăm să ne lansăm și în Moldova și asta să se întâmple mai curând decât mai târziu. Dar până atunci, ne focusăm pe stabilirea relațiilor economice cu cei mai buni producători din Moldova, pentru a importa produsele lor pe platforma noastră în țările Europei de Vest.
12. Ce recomandare ai fi vrut să primești de la un antreprenor cu experiență, atunci când intenționai să creezi startup-ul, dar care ai învățat-o din proces?
Aș fi fost foarte recunoscător dacă cineva îmi explica că cel mai mult contează să încerci, să încerci, să încerci, fără frica de a eșua și să înveți din proces. Astfel, la rândul meu voi recomanda tuturor cititorilor să încerce idei de afaceri cât mai mult și cât mai des și dacă eșuezi… Felicitări, ești un om care a însușit câteva lecții ce te aduc cu un pas mai apoape de succes! Failing is OK!
Pentru a-ți continua calea în descoperirea oamenilor valoroși și pătrunderea în lumea antreprenoriatului, te îndemnăm să urmărești activitatea pe Facebook, Instagram și Telegram.
Reporter Youth.md: Șoltoianu Anastasia
No Comment