În ultimii ani, tot mai mult se vorbește despre inteligența emoțională, despre manevrarea emoțiilor și recunoașterea acestora.
Unii angajatori plasează chestionare despre inteligența emoțională în formularul de angajare la job, astfel cum, după afirmațiile lui Daniel Goleman s-a constatat că IE reprezentă aproximativ 67% din abilitățile necesare pentru performanțe ca lideri, iar o persoană cu o inteligență emoțională mai mare își va gestiona mai bine emoțiile, va fi mai automotivată, va accepta feedbackul negativ și se va înțelege mai bine cu colegii sau cu clienții.
Dacă am defini Inteligența emoțională (IE) după DEX, aceasta reprezintă abilitatea unui individ de a opera și a recunoaște propriile emoții, dar și ale celorlalți, utilizând informațiile emoționale cu scopul de a gestiona relațiile interpersonale într-un mod empatic și eficient.
IE are la bază cinci componente ce se definesc prin:
Autocunoaștere
Conștientizarea propriilor emoții. Persoanele ce posedă aceste abilități au un nivel mai ridicat al cunoașterii de sine și înțeleg cum emoțiile afectează atât viața lor, cât și a celor care îi înconjoară; pot rezolva problemele complexe și pot coopera cu ceilalți.
Autostăpânire
Capacitatea stăpânirii gândurilor nu va permite luarea deciziilor pripite, capacitatea anticipării consecințelor unei acțiuni, poate duce la evitarea situațiilor stresante.
Motivație
Se manifestă prin muncă asiduă pentru realizarea obiectivelor, productivitate ridicată, elaborarea planurilor pe termen lung, remarcarea la locul de muncă.
Empatie
Manifestarea prieteniei loiale, alocentrismului maxim și intervenție în nevoile celorlalți, capacități de cugetare și lipsă totală de egoism.
Stăpânirea abilităților sociale
Colaborarea ușoară în echipă și posedarea unor capacități de lider.
Am decis să facem un portret psihologic al unei persoane ce posedă o inteligență emoțională ridicată, ca ulterior să vă fie ușor să le identificați în grupuri:
- Are capacitatea de a menține calmul , de a rezolva problemele și a identifica soluții;
- Știe să-și definească emoțiile, nu îi este frică să fie vulnerabilă și spune întotdeauna ce simte;
- Se automotivează și este considerată o persoana empatică;
- Știe să stabilească limite, să spună „nu” și acceptă necondiționat critica constructivă, fără a găsi scuze sau ai blama pe alții;
- Știe să-și recunoască greșelile și să-ți ceara scuze dacă este cazul;
- Este un ascultător bun și poate relaționa cu ceilalți în diferite contexte;
- Înțelege acțiunile/comportamentul celorlalți și trece comprehensibil peste incidentele negative.
Totodată este de menționat că printre avantajele inteligenței emoționale se numără: îmbunătățirea relațiilor cu oamenii, comunicarea, dezvoltarea abilității de empatie, creșterea încrederii, reducerea nivelului de stres, gestionarea mai sigură a schimbării, perspectivelor de carieră, persoanele cu o inteligență emoțională ridicată au o sănătate mintală mai mare, performanță mai bună la locul de muncă și abilități de conducere.
Nu ezita să ne urmărești și pe paginile noastre de Facebook, Instagram și Telegram pentru a fi la curent cu toate oportunitățile pentru tine!
Autoare: Olga Țîganaș
No Comment