„Să cumperi produse locale e cool”, iar să le ai disponibile în coșul de cumpărături la un click distanță este cool la pătrat. Este probabil crezul simplificat al ideii care a stat la baza fondării magazinului online cu produse locale „From the Heart Shop” (fth.md), devenit în doi ani de la lansare cel mai mare e-magazin cu produse autohtone din Republica Moldova. Magazinul a reușit să devină însă mai mult decât o platformă de e-commerce – este un loc de conexiune dintre micii producători locali, care investesc în propriile afaceri mari speranțe, și cumpărătorii care vor să achiziționeze bunuri de acasă, fie că se află în țară sau la mii de kilometri de ea.
Start-up-ul fth.md a fost pus pe picioare de Nata Albot, jurnalistă și event planner, stabilită în Canada, și Sergiu Malai, antreprenor, fondatorul brandului „Hermina”. Despre „chinurile facerii” și bucuriile primelor realizări ale acestei afaceri vorbim cu Nata Albot – Campioană a Schimbării 2020.
Nata a pornit acest start-up aflându-se deja de câțiva ani în Canada, la peste șapte mii de kilometri, distanță fizică, și șapte ore, distanță de timp.
„Dacă aș fi singură, ar fi imposibil. Sunt norocoasă să mă aflu într-un parteneriat, iar Sergiu Malai, cofondatorul companiei noastre, să tragă povara zilnică a companiei la nivel de livrări, relații cu furnizorii, relații clienți. Partea mea de responsabilitate ține de promovare și marketing.
Sergiu vine din industria ușoară, având mulți ani în spate de gestiune a companiei de tricotaje locale Hermina. Eu am experiența mea de muncă la nivel de comunicare și marketing. Astfel, fiecare dintre noi contribuie în acest parteneriat cu cele mai valoroase competențe”
„Aș vrea să cred că am reușit prin www.fth.md să găsim soluția la două mari necesități ale timpurilor noastre: dorința celor din diasporă să susțină producătoriii locali și să consume produse fabricate în Moldova și nevoia acută a producătorilor noștri de a-și extinde canalele de vânzări, ori online-ul în această pandemie s-a dovedit a fi pentru unii singura lor sursă de venit”.
De la „zis” – nașterea ideii, până la „făcut” – realizarea acesteia, a durat aproximativ un an, perioadă în care socoteala de la târg nu a coincis mereu cu cea de acasă, dar orice deviere de la planul inițial s-a soldat cu o lecție învățată.
„Din clipa în care ne-am pus de acord cu Sergiu să pornim împreună acest proiect și până în ziua lansării, 1 noiembrie 2018, tot procesul a durat un an – perioadă în care am stabilit relații cu furnizorii, am construit site-ul, am elaborat identitatea și am făcut greșeli din care să învățăm, pentru că niciunul dintre noi nu mai lucrase anterior în e-commerce.
Socoteala noastră a fost destul de realistă, dar și-așa ne-am ciocnit cu realități amare: scepticismul consumatorilor locali față de cumpărăturile online, dar și față de consumul local. Noi nu doar am creat cel mai mare magazin online de produse locale. Noi de câțiva ani investim în creșterea încrederii oamenilor față de cumpărăturile pe internet și față de un serviciu clientelă receptiv, amabil și rapid. Cei care au încercat o dată serviciile noastre, au rămas clienții noștri fideli și acesta e cel mai bun indice pentru socoteala de la târg”.
„Când e vorba despre consum conștient – să cumperi de la ai tăi e corect și e bine. Local e cool. Și această atitudine în mentalitatea cetățenilor noștri e foarte puțin prezentă. Iar noi practic ne-am ambiționat să spargem niște stereotipuri vechi și dăunătoare”.
Pentru a convinge însă un segment de consumatori mai puțin obișnuiți cu e-commerce-ul că a cumpăra online este comod și de încredere, au fost și încă mai sunt necesare eforturi, iar multe dintre dificultățile care apar trebuie soluționate din mers.
„Una dintre cele mai mari dificultăți a fost partea tehnică. Un magazin online se consumă de pe un telefon sau calculator. Dacă ai reușit să aduci omul pe adresa ta, dar nu i-ai oferit o experiență prietenoasă de a face cumpărături, probabil că nici nu îl vei mai avea în calitate de client. Ne-a luat timp și multe resurse financiare ca să acumulăm toată experiența legată de UX – user experience. Și într-un final a trebuie să schimbăm site-ul de la zero după doi ani de activitate. Or, acum știm sigur că pe „From The Heart” clienții au parte de viteză bună, mai multe metode de plată, viteză bună de livrare și mai ales – un serviciu clientelă agreabil”.
Pe lângă beneficiile directe pe care le obțin producătorii autohtoni și persoanele care achiziționează produsele lor pe platformă, cea mai prețioasă schimbare pe care o aduce platforma „From the Heart” în societatea din Republica Moldova este faptul că reușește să-i apropie pe oamenii care se află la distanță unii de alții, spune Nata Albot.
„Aș vrea să cred că prin efortul nostru conectăm oamenii dragi, îi ajutăm să se simtă mai aproape pe cei care se află departe unii de alții. De asemenea, educăm oamenii și îi ajutăm să salveze timpul și banii pe care i-ar cheltui ca să meargă la magazine fizice și îi încurajăm să se modernizeze. Aș vrea ca toată lumea să înțeleagă că pentru o țară produsele locale sunt un lux. Tot ce se produce local, în cantități mici, cu materie primă achiziționată în cantități mici, cu forță de muncă locală, cu plata impozitelor imense – este un lux. De aceea nu e corect să ne așteptăm ca produsele locale să coste doi bani. Avem o piață de desfacere mică și un consumator destul de limitat în surse financiare, căruia îi place să pipăie tot ce cumpără și care nu are încredere în faptul că i se va face dreptate, dacă va dori să schimbe sau să returneze un produs.
Pot să vă asigur că noi această stare de lucruri o schimbăm: și atitudinea oamenilor față de mărcile locale, și cultura de consum local, și obiceiul de a cumpără online și a achita cu cardul bancar.
Nu ne rămâne decât să avem răbdare pentru aceste schimbări de mentalitate și să ne rugăm ca producătorii locali să supraviețuiască în pofida unui mediu extrem de neprietenos pentru ei”.
Cu toate constrângerile și dificultățile de a fonda și a menține pe piața din Republica Moldova o afacere, este posibil să o faci să fie cinstită, iar tu, ca antreprenor, să rămâi cu o conștiință împăcată.
„Este posibil dacă îți propui să rămâi onest, să muncești pentru binele comunității, să plătești taxe și impozite, să oferi bonul de casă și să mergi la vot pentru a schimba ceea ce nu-ți place cum funcționează în țară”.
Amintim că Gala Champions of Change 2020 se va desfășura pe 29 decembrie, ora 14.00, unde câștigătorii vor fi premiați, iar trei dintre ei vor obține un grant de 1000 de euro.
Champions of Change 2020 este un proiect implementat de Laboratorul de Inițiative pentru Dezvoltare (LID Moldova), cu sprijinul Fundației Friedrich Naumann pentru Libertate, Biroul pentru România și Republica Moldova. Opiniile exprimate aparțin vorbitorilor și nu reflectă neapărat poziția FNF și LID Moldova.
No Comment