Pentru tinerii din ziua de azi, studiile superioare reprezintă o necesitatea care îi ajută să-și construiască cariera. Uneori procesul de înmatriculare la instituțiile superioare este dificil chiar și pentru studenții locali, dar în special pentru studenții care întâmpină diferite dificultăți precum: limbă, tradiții, anturaj etc.
Refugiații întâmpină astfel de dificultăți, dar ei încearcă să treacă peste aceste bariere și să dea dovadă de muncă și perseverență.
„Am început studiile în anul 2013, la facultatea Urbanism şi Arhitectură în incinta Universității Tehnice a Moldovei (UTM), anul întâi a fost complicat, nu știam colegii, aveam dificultăți în comunicarea cu ei din cauza limbii, în decursul unei luni am început să înțeleg mai bine limba. Acum am prieteni buni cu unii colegi, lucrăm împreună. Limba română am învățat-o înainte de a începe cursurile la universitate la Centrul de Caritate pentru Refugiați” menționează Amena Tabache, refugiată din Siria.
Profesorii au un rol, de asemenea, important în integrarea studenților refugiați, îi ajută și îi ghidează pe durata studiilor.
„Profesorii m-au ajutat foarte mult. Aceștia au observat că depun efort să învăț, că îi respect, puneam multe întrebări și în schimb, îmi dădeau materiale suplimentare, cărți, explicau de fiecare dată când era nevoie. Până în anul III am ajuns la același nivel ca moldovenii, am trecut la buget, fiind a V-a pe listă.” relatează Amalid, din Siria.
Un suport în susținerea refugiaților care studiază la universitățile din Republica Moldova vin din partea organizațiilor non-guvernamentale și internaționale. Printre acestea se remarcă Centrul de Caritate pentru Refugiați. Aici, în fiecare săptămâna este organizat un Club al Femeilor și Copiilor, unde aceștia pot învață limba română.
În luna septembrie 2017, în Republica Moldova a fost lansat un manual și un caiet de studiere a limbii române pentru persoanele care au solicitat protecție internațională. Materialele didactice au fost elaborate de Asociația Națională a Trainerilor Europeni din Moldova (ANTEM), cu susținerea financiară UNHCR Moldova. Cele două publicații le vor permite refugiaților să se familiarizeze cu aspectele definitorii ale culturii, obiceiurilor, tradițiilor Republicii Moldova dar și să-și găsească mai ușor un job.
„Refugiaților le este dificil să comunice în viața de zi cu zi, la magazin, bancă, farmacie. Aceștia au la îndemână diferite modalități de a învăța: la distanță prin intermediul platformei sau a aplicației mobile. Modelul tradițional având la îndemână curriculum, manualul, caietul, secvențe audio în dependența de nivel de la A1 până la C1. Pentru a comunica liber este nevoie de nivelul B1, iar pentru facultate, studii B2. La solicitare, oferim un test final de cunoaștere a limbii. Acest test le va fi de ajutor la examenul pentru obținere a cetățeniei, dar nu îl scutește de examenul la limba română care urmează să-l susțină. Sunt unii care vin doar pentru testarea nivelului de cunoaștere a limbii. Refugiații depun străduință pentru a însuși materialul propus, dând dovada de atitudine și interes față de lecții.” a menționat, director ANTEM, Lucia Cucu.
În ajutor vin și cursurile de limbă română pentru refugiați, organizate de UNHCR Moldova la Universitatea Pedagogică de Stat „Ion Creangă”. După cum vedem există unele oportunități pentru refugiații care studiază în Moldova, însă este necesar mult curaj și perseverență pentru a începe totul de la zero, într-o țară străină și să lași în urmă amintirile amare cauzate de război și persecuții. Refugiații demonstrează multă perseverență și dragoste de viață atunci când aleg ca trecutul să nu le umbrească viitorul. Ei învață conștiincios pentru a-și asigura o profesie și pentru a-și găsi locul într-o țară nouă.
Articolul a fost realizat de Alexandra Coman, în cadrul proiectului „People behind the Headlines”. Proiectul a fost conceput de Alianța Studenților din Moldova în cadrul programului „Together, Moving Forward”.
No Comment