Știm cu toții că alegerile libere și corecte sunt esențiale într-un stat democratic. Însă, rareori ne punem întrebările: cum sunt organizate alegerile, de către cine și ce trebuie să știm în calitate de alegători informați. Pentru a răspunde la câteva dintre aceste întrebări, am discutat cu președinta Comisiei Electorale Centrale (CEC), Alina Russu și directorul Centrului de Instruire Continuă în Domeniul Electoral (CICDE), Pavel Cabacenco, și vă îndemnăm să aflați nouă lucruri importante și interesante despre organizarea alegerilor, chiar din primele surse.
1. Activitatea Comisiei Electorale Centrale este una permanentă.
Până în anul 1997, Comisia Electorală Centrală activa temporar, iar membrii CEC se convocau doar în perioada alegerilor. De 20 de ani însă, CEC este un organ permanent, adică activează pe tot parcursul anului. Instituția se ocupă nu doar de organizarea și desfășurarea alegerilor în perioada electorală, dar și de perfecționarea procedurilor electorale, cât și de instruirea tuturor celor implicați în procesul electoral, prin intermediul CICDE.
2. Pentru a se verifica reciproc, membrii CEC-ului și ai organelor electorale inferioare sunt desemnați și de către partidele politice reprezentate în Parlament.
Conform legislației în vigoare, opt dintre cei nouă membri ai CEC-ului, implicați în organizarea și desfășurarea alegerilor, sunt desemnați de către Parlament, iar unul, de către Președintele Republicii Moldova.
Totodată, înainte de alegeri, sunt constituite alte două organe electorale temporare: Consiliile Electorale Locale (la nivel de regiune) și Birourile Electorale ale Secțiilor de Votare (la nivel de secție de votare).
- Membrii Consiliului Electoral (7-11 membri) sunt înaintați de către Autoritățile Publice Locale (2 membri), instanțele de judecată (1 membru) și de către partidele politice reprezentante în Parlament.
- Membrii Birourilor Electorale (5-11 membri) sunt înaintați de către Consiliul Local (3 membri) și de către partidele politice reprezentate în Parlament. Aceștia nu trebuie să fie și membri ai partidelor de care sunt desemnați.
Alegerile sunt monitorizate de observatorii internaționali (reprezentanți ai organizațiilor internaționale, ai guvernelor statelor străine și ai organizațiilor neguvernamentale din străinătate) și observatorii naționali (reprezentanți ai asociațiilor obștești din Republica Moldova și ai concurenților electorali). Concurenții electorali, au dreptul, însă nu și obligația, să numească câte un reprezentant și câte un observator național, în fiecare secție de votare.
3. Listele de semnături ale concurenților electorali sunt verificate în baza unui sistem informațional, conectat la Registrul de Stat al Populației.
CEC sau Consiliile locale de circumscripție verifică autenticitatea semnăturilor de pe listele de subscripţie care i-au fost prezentate, dreptul de vot al persoanelor înscrise în liste și adresa domiciliului. Astfel, în cadrul acestui proces:
- se verifică domiciliul și vârsta semnatarului în baza datelor din Registrul de Stat al Populației,
- se verifică dacă colectorul a autentificat prin semnătură autenticitatea semnăturilor de pe listă;
- se verifică dacă semnătura susținătorului nu se regăsește de două ori pe liste.
4. Manipularea informațională șia opiniei electoratului nu poate fi prevenită de către CEC, însă se poate evita de către alegători.
Manipularea informațională în perioada electorală este practicată pe larg, atât în mediul online, cât și offline. Pentru a nu te lăsa influențat, urmează acești pași:
- documentează-te din programul electoral al candidaților, cu privire la propunerile și ideile pe care le au aceștia;
- analizează profilul candidatului și componența echipei pentru a înțelege dacă aceasta poate realiza ceea ce și-a propus;
- verifică ce a făcut până în prezent candidatul și echipa sa;
- consultă surse oficiale, inclusiv platformele Comisiei Electorale Centrale, pentru a face o alegere informată (www.cec.md, www. cicde.md, www.voteaza.md), etc.
5. Fotografierea la secția de votare este strict interzisă.
Fotografierea buletinului de vot de către alegător la secțiile de vot este interzisă, pentru a evita cazuri de corupere ale alegătorului și pentru a asigura dreptul la votul secret. Concurentul care solicită poze și alte probe cu privire la votul acordat, în schimbul unor beneficii, riscă să răspundă penal în fața Legii.
6. Înregistrarea prealabilă a cetățenilor de peste hotare permite Guvernului să propună o amplasare favorabilă și un număr suficient a secțiilor de votare în străinătate.
Înregistrarea prealabilă a cetățenilor Republicii Moldova care se află peste hotare în timpul alegerilor nu este obligatorie, însă acest lucru este necesar pentru a se evita insuficiența secțiilor de votare și a buletinelor de vot, deoarece CEC nu cunoaște care este numărul exact de alegători din diasporă, într-o regiune sau alta.
Astfel, în funcție de numărul persoanelor care s-au înregistrat în prealabil, de numărul alegătorilor la ultimul scrutin și informația furnizată de către serviciile consulare, Guvernul poate lua decizia de a deschide secții de votare suplimentare în regiune, în afara misiunilor diplomatice și a oficiilor consulare.
7. Persoanele care nu se regăsesc în listele electorale, pot vota pe o listă suplimentară.
În cazul în care o persoană nu se regăsește în lista electorală și aceasta poate demonstra, în baza buletinului de identitate, că are domiciliu sau reședința în zona aferentă secției de votare, funcționarul electoral poate introduce alegătorul într-o listă suplimentară și îi poate elibera buletinul de vot.
8. Persoanele cu dizabilități pot vota de acasă.
Cu toate că în ultimii anii CEC a îmbunătățit condițiile de accesibilitate a persoanelor cu dizabilități la secțiile de votare, acestea pot solicita, în scris, cu două săptămâni înainte de data alegerilor, votarea la locul aflării, prin intermediul unei urne mobile. Această posibilitate există și în cazul în care alegătorul, din motive de sănătate sau din alte motive temeinice, nu poate veni la secția de votare.
9. Votul electronic ar putea fi implementat în curând și în Republica Moldova.
În 2016, CEC a efectuat un studiu de fezabilitate cu privire la implementarea votului electronic. Această metodă va fi experimentată în cadrul unui program-pilot anul viitor, iar dacă se va demonstra că riscurile aferente sunt reduse (cumpărarea votului, atacurile cibernetice, etc), următorul pas poate fi ajustarea cadrului legal și implementarea acestuia.
Pentru mai multe informații despre activitatea Comisiei Electorale Centrale, despre procesul electoral, despre cum sau de unde ne informăm înainte de a decide pe cine votăm și despre alte subiecte legate de alegerile din Moldova, aflați din interviul integral cu președinta CEC, Alina Russu și președintele CICDE, Pavel Cabacenco, sau pe pagina web www.cec.md.
***
Acest articol a fost elaborat în cadrul campaniei de educație civică si electorală, implementată de către Consiliul Național al Tineretului din Moldova (CNTM), împreună cu Youth.md, în cadrul proiectului „Consolidarea democrației în Moldova prin alegeri incluzive și transparente”, implementat de PNUD Moldova cu suportul financiar al Agenției Statelor Unite pentru Dezvoltare Internațională (USAID), Ambasadei Marii Britanii la Chișinău prin intermediul Fondului pentru Buna Guvernare și al Ambasadei Olandei prin Programul Matra.
No Comment