Cum verifici ce auzi acasă, vorbești cu prietenii, afli de la profesori, citești articole online sau la televizor? Pui la îndoială ceea ce vezi și auzi, analizezi în mod critic informațiile. Astfel ești mai informat și mai puțin influențat de știrile false.
Fii sceptic, nu cinic. Evită schimbul, transmiterea și comentarea unor informații până când nu ai verificat dacă sunt adevărate.
Conștientizează faptul că există diferite tipuri de conținut. Poveștile și zvonurile „din gură în gură” nu sunt întotdeauna adevărate. Asigură-te că faci diferența dintre fapt și opinie sau dintre organizațiile de știri cu anumite standarde profesionale și orice alt tip de editor.
Evită videourile virale. Videourile care circulă pe internet nu mereu conțin informații reale și rareori prezintă întreaga situație. Ca și fotografiile, video-urile pot fi testate și editate pentru a pune la îndoială adevărul.
Gândește-te la prejudecăți și la conceptul de obiectivitate. Există mai multe părți ale unei istorii. Ia în considerare modul în care audiențele (în funcție de sex, rasă și cultură) ar putea interpreta o poveste.
Analizează sursa. Gândește-te de unde vin știrile și informațiile. Identifică semne că sursa este legitimă și nu falsă, cum ar fi o secțiune clară „Despre noi” și o adresă URL standard (de exemplu, „.com” în loc de „.com.co”).
Știrile pot fi ca un puzzle cu informații ce vin în bucăți. Ai nevoie de mai mult de o piesă pentru a vedea întreaga imagine, așa că verificarea altor surse este esențială. Chiar și portalurile de știri cunoscute greșesc. Fă o concluzie doar când vei avea mai multe informații.
Analizează critic mesajele, oricât de credibilă ar fi sursa lor. Cât de credibilă ar fi o sursă media, nu crede întotdeauna tot ceea ce vezi sau auzi. Jurnaliștii prezintă informațiile din perspectiva lor. Ia în considerare faptul ca presa apelează la emoții. Acțiunile documentate ne impun să gândim critic vis-a-vis de informația pe care o consumăm.
Dezvoltă-ți așteptări sporite față de mass-media. Fiind un consumator informat de media, solicită mai mult de la presa pe care o consumi.
Fă diferența dintre știri și emisiunile de divertisment. Mass-media este invazivă.
Cursul de educație media pentru tineri este un produs al Clubului Studenților, elaborat în parteneriat cu Fundația Friedrich Naumann pentru Libertate, Biroul pentru România și Republica Moldova, finanțat în cadrul proiectului „Dezvoltarea cooperării cu societatea civilă în țările Parteneriatului Estic și Rusia” al Ministerului Afacerilor Externe al Republicii Federale Germane.
Ghidul de educație media pentru tineri „Cu ochii în patru” este realizat în cadrul proiectului „Sprijin pentru mass-media din Republica Moldova și eforturi inovatoare de educație mediatică”, finanțat de Agenția Suedeză pentru Dezvoltare și Cooperare Internațională și implementat de Internews Moldova.
Nu ezita să ne urmărești și pe paginile noastre de Facebook, Instagram și Telegram pentru a fi la curent cu toate oportunitățile și materialele disponibile pentru tine!
Reporter Youth.md: Sulima Daniela
No Comment