Strategii de manipulare prin media pe care să le iei în considerare


În multe cazuri, mass-media prezintă neechilibrat confruntarea dintre doi indivizi sau grupuri cu opinii diferite. Scandalurile şi cancanurile sunt cele care atrag presa, fiind întotdeauna prezentate pe prima pagină de ziar sau în prima parte a buletinelor de ştiri. Astfel, există mai multe strategii prin intermediul cărora are loc manipularea de către media sau o parte interesată.

Strategia amuzamentului constă în distragerea atenției publicului de la problemele importante și de la schimbările decise de către elita politică și economică, prin tehnica inundării cu informații insignifiante. 

Provocarea problemelor pentru ca să se ofere soluții. Metoda mai e numită și „problemă-reacție-soluție”. Se creează o problemă, o „situație” despre care se știe că va provoca o anumită reacție a publicului.

Strategia de gradualism. Pentru a face ca o măsură inacceptabilă să devină acceptată, are lor aplicarea sa în mod gradual, câte un pic, timp de ani la rând.

Strategia amânării O altă formă de a forța acceptarea unei decizii nepopulare  e de a o prezenta ca fiind „dureroasă și inutilă”, obținând pe moment acordul publicului și propunând aplicarea sa în viitor.

Adresare infantilă. Publicitatea folosește discursuri, argumente, personaje și intonații în mod particular infantile, de multe ori imbecile, ca și când spectatorul ar fi un copil sau suferă de probleme mentale. 

Folosirea aspectului emoțional în loc de cel rațional – tehnică de a folosi aspectul emoțional pentru a provoca un scurt circuit a analizei raționale și, ulterior, a simțului critic al indivizilor. 

Menținerea publicului în ignoranță şi  mediocritate. A face în așa fel încât publicul  să nu fie capabil să înțeleagă tenhologiile și metodele folosite în controlul și înrobirea lui.

Încurajarea publicului sa fie mulțumit cu mediocritatea. A conduce publicul să creadă că stupiditatea, vulgaritatea și incultura sunt la modă.

Consolidarea autoculpabilizarii. A face oamenii să creadă că ei sunt vinovați pentru propria lor nenorocire, datorită lipsei lor de inteligență, de capacitate sau de eforturi. În acest fel, în loc să se revolte împotriva sistemului economic, individul se învinuiește pe sine.

Cursul de educație media pentru tineri este un produs al Clubului Studenților, elaborat în parteneriat cu Fundația Friedrich Naumann pentru Libertate, Biroul pentru România și Republica Moldova, finanțat în cadrul proiectului „Dezvoltarea cooperării cu societatea civilă în țările Parteneriatului Estic și Rusia” al Ministerului Afacerilor Externe al Republicii Federale Germane.

Ghidul de educație media pentru tineri „Cu ochii în patru” este realizat în cadrul proiectului „Sprijin pentru mass-media din Republica Moldova și eforturi inovatoare de educație mediatică”, finanțat de Agenția Suedeză pentru Dezvoltare și Cooperare Internațională și implementat de Internews Moldova.

Nu ezita să ne urmărești și pe paginile noastre de Facebook, Instagram și Telegram pentru a fi la curent cu toate oportunitățile și materialele disponibile pentru tine!

Reporter Youth.md: Sulima Daniela

Ți-a plăcut articolul? Susține inițiativele tinerilor cu o donație pe Patreon!
Previous Champions of Change 2021, Victoria Morozov: „Aș vrea să trăiesc măcar o zi într-o lume unde toți copilii sunt protejați, iubiți și fericiți”
Next Tinerii activi din toată Moldova s-au reunit în cadrul Forumului FYLM 2021
Youth.md
About the author

Youth.md

No Comment

Leave a reply

Apreciază articolul

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

1 × three =