Mass-media poate avea o influență foarte mare asupra fiecăruia, în special asupra tinerilor, încât poate să dicteze reguli de comportament și poate schimba mentalitățile oamenilor.
Dana și Iuliana sunt două tinere care au fost influențate direct de materialele jurnalistice.
Vezi mai jos povestea celor două:
Dana, în vârstă de 17 ani, a văzut un reportaj TV, despre o femeie care era foarte bolnavă, iar copiii acesteia aveau grijă de ea. Chiar dacă aveau o vârstă destul de mică, aceștia îndeplineau toate treburile casnice.
„Sunt o fire emotivă și impulsivă, iar în situații tensionate, adesea, sunt arogantă și arunc replici tăioase mamei. Atunci când am văzut această știre am cugetat mult asupra relațiilor dintre mine și părinții mei. Astfel, mi-am schimbat mult atitudinea și comportamentul față de ei. În fiecare seară, le spun că îi iubesc și lucrez foarte mult asupra comportamentului meu”, a povestit tânăra.
Și Iuliana, o adolescentă de 15 ani, a fost influențată de o știre, în care era prezentat subiectul despre un joc periculos, în care tinerii erau îndemnați să se sinucidă.
„Întâmplător, am auzit la TV despre un joc popular pe Internet. Mi-a atras atenția și am căutat jocul pe Internet, după ce am aflat denumirea lui chiar din materialul jurnalistic. După ceva timp, am început să joc și eu”, spune Iuliana.
Prima etapă a jocului, pe care a trecut-o tânăra, presupunea un simplu desen pe mână, care trebuia să fie tăiat cu lama. Din cauza tăieturilor, a ajuns în spital.
„Când părinții au aflat, mi-au interzis accesul la Internet și să ies din casă. Eram foarte enervată, totodată și speriată. Deși, atunci mă supărasem foc pe părinți. Însă, în scurt timp am înțeles că au făcut corect și le sunt recunoscătoare”, a mai adăugat Iuliana.
Directorul IREX Europe, Michael de Villiers , organizație care promovează educația media, spune că educația media are un rol foarte important, în condițiile în care fluxul informațional este foarte mare.
„Nu există diferență dintre tineri și adulți. Fiecare poate fi influențat la fel, iar media este o unealtă foarte puternică în procesul de manipulare a populației. Un exemplu este Brexitul care a avut loc în Marea Britanie, în urma căruia britanicii au decis să iasă din componența Uniunii Europene. Dezinformarea și manipularea prin intermediul mass-media au jucat un rol important în acest proces”, a menționat acesta.
Studiul necesităților mass-media din Republica Moldova arată că, în cadrul recensământului surselor mass-media, desfășurat în perioada noiembrie 2016 – martie 2017, au fost identificate 473 de surse mass-media, majoritatea dintre ele fiind portaluri online de știri – 181. Un număr mare de surse reprezintă presa scrisă – 90 de ziare și 77 de reviste. Numărul posturilor TV a fost de 63, iar a celor de radio – 55. În total, au fost identificate 7 agenții de presă.
Acest material a fost realizat în cadrul Taberei de Educație Media „Multimedia Conector pentru Tineri”, parte a Proiectului „Încurajarea tinerilor să devină cetățeni activi”, implementat de IREX Europe și AO „Centrul Media pentru Tineri”, cu susținerea financiară a Uniunii Europene. Opiniile exprimate în acest material nu reflectă neapărat punctul de vedere al Uniunii Europene.
No Comment