„Învățăm 45 de minute, și nu 30, ca înainte” – relaxarea restricțiilor în plină pandemie


Pandemia provocată de COVID-19 a făcut ca anul 2020 să fie diferit – mai dificil și mai stresant pentru toți cetățenii Republicii Moldova și nu doar, deoarece a creat mari schimbări în toate domeniile, și mai ales, în sistemul de învățământ. Din cauza COVID-19, în martie 2020, toate instituțiile de învățământ au trecut brusc la regimul de studii online, pentru care nimeni nu era pregătit. În aceste condiții, profesorii și elevii din Republica Moldova au trecut printr-o experiență inedită.

De la 1 septembrie 2020 și până la data de 28 septembrie 2020, durata orelor a fost de 30 minute. Conform Hotărîrii nr. 31 din 24 septembrie 2020 a Comisiei Naţionale Extraordinare de Sănătate Publică, instituțiile de învățământ din țară, au revenit la vechiul regim de studii, la durata orelor de 45 de minute, cu respectarea distanței sociale de un metru între elevi și a celorlalte norme de siguranță, impuse anterior, în contextul epidemiei de COVID-19. Acest lucru s-a întâmplat tocmai în perioada în care bilanțul cazurilor de infecție cu COVID-19 a crescut dramatic, numărul infectărilor ajungând la aproximativ 1000 de cazuri pe zi.

Am întrebat profesorii și elevii din Gimnaziul „Vasile Pârvan” din comuna Gotești, raionul Cantemir,  părerea lor despre acest lucru.

Sunteți de acord cu schimbarea orarului de învățare, de la 30 de minute la 45 de minute? Nu credeți că acum sunt mai mari riscurile de infectare cu COVID -19?

„Lecțiile de 45 minute sunt binevenite pentru elevi, cele de 30 minute fiind doar în defavoarea elevilor, pentru că în 30 de minute elevul nu reușește să acumuleze cunoștințele necesare la tema predată, nu este destul timp pentru interacțiunea profesor-elev și elevii nu reușesc să se expună. Consider că profesorul trece în fugă prin materialul de predat. În ceea ce privește riscul de contaminare cu COVID-19, nu cred că este mai ridicat, pentru că noi respectăm toate măsurile de protecție împotriva virusului, ca și mai înainte”, a menționat Aliona Bodiu, directoare a gimnaziului și profesoară de chimie.

„Trecerea la orele de 45 minute este o decizie bună, pentru că reușim să trecem materia în totalitate, profesorul reușește să transmită informația, iar elevii reușesc să o însușească. Dacă vom păstra distanța și vom respecta măsurile de protecție anti – COVID, riscul de infectare se va diminua”, Sorin Hmeli, profesor de geografie și educație civică.

„Sunt mai eficiente orele de 45 minute, deoarece se reușește parcurgerea materialului de studiu și realizarea feedback-ului lecției, precum și observarea comportamentului elevilor, realizarea interacțiunii elev – profesor prin adresarea de întrebări și răspunsuri”, Liudmila Buruianu, profesoară de limba rusă, directoare adjunctă pentru instruire.

Am întrebat și câțiva elevi care este părerea lor despre trecerea la lecția de 45 de minute.

„Sunt foarte satisfăcută de faptul că orele au trecut la regim normal. În acele 30 de minute nu puteam însuși tema nici 20%; acum, în decursul orelor de 45 de  minute însușesc tema mai bine, iar apoi, acasă, doar repet. Tema este pregătită 100 %, dintre care 80 % la școală și 20 % acasă. Riscul infectărilor este posibil chiar și în acele 30 de minute, dar dacă vom respecta toate normele de precauție, vom diminua riscul infectărilor”, Cristina Chiosa, elevă în clasa a VIII-a.

Am fost foarte bucuroasă atunci când am aflat că orele se vor petrece din nou 45 de minute. Înainte nu reușeam să înțeleg tema, mai ales la disciplinele complicate, la care încă va fi nevoie să susținem examene. Desigur, cred că și profesorilor le era destul de complicat să predea esențialul lecției. Riscul de infectare la fel este destul de posibil, dar dacă vom fi responsabili, respectând normele de siguranță, ne vom isprăvi”, Ecaterina Porumb, elevă în clasa a IX-a.

„Pe mine mă avantajau orele de 30 de minute; în acele 30 de minute mă concentram doar pe tema lecției, știind că nu am 45 de minute de gândire intensă. Terminam orele mult mai rapid; în așa ritm aveam și timp liber pentru a ajuta părinții sau pentru ocupațiile mele preferate. La școală respect regulile cu strictețe, așa că ar fi ciudat să fiu pozitiv la COVID-19, iar colegii mei, de asemenea, sunt responsabili în privința respectării normelor de siguranță pe timp de pandemie”, Romeo Cauzan, elev în clasa a IX-a.

Autori: Dana Moldovanu, Ruslana Cîrnaț, VladaDiacenco, DorinaDragoi.

Acest articol este un exercițiu de activism civic și jurnalism cetățenesc, prin care tinerii învață să se exprime cu privire la problemele sau succesele comunității din care fac parte. 

Articol realizat în cadrul atelierelor de jurnalism cetățenesc, organizate de Centrul Media pentru Tineri în proiectul „Dezvoltarea gândirii critice în rândul tinerilor și sporirea gradului de participare la nivel local”, finanțat de Uniunea Europeană și Fundația Konrad Adenauer, prin intermediul Programului de granturi Dezvoltarea societății civile la nivel local în Republica Moldova.

Această publicație a fost realizată cu sprijinul financiar al Uniunii Europene. Conținutul său este responsabilitatea exclusivă a proiectului „Dezvoltarea gândirii critice în rândul tinerilor și sporirea gradului de participare la nivel local” și nu reflectă neapărat punctele de vedere ale Uniunii Europene.

Autor: Tineri.md

Ți-a plăcut articolul? Susține inițiativele tinerilor cu o donație pe Patreon!
Previous Cunoaște-i pe cei mai activi tineri! RVC Center vă invită la decernarea premiilor „Voluntarul anului” ediția 2020
Next LECȚII GRATUITE LA OBIECTELE: FIZICĂ, MATEMATICĂ ȘI CHIMIE
Centrul Media pentru Tineri
About the author

Centrul Media pentru Tineri

No Comment

Leave a reply

Apreciază articolul

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

13 − nine =