Descoperă fascinanta istorie a artei de pe coperta unui album muzical!


Coperta unui album muzical are o influență la fel de imporantă ca melodiile trupei. Ea este identitatea vizuală a muzicii, dar și primul element remarcat de ascultătorii de muzică.

Muzica nu este doar sunet. Ea reprezintă o întreagă fuziune de artă, în care fiecare element are un rol valoros. Arta de pe coperta unui album poate schimba percepția cuiva despre ceea ce urmează să asculte.

Ilustrațiile ce însoțeau muzica erau singurul mijloc prin care artiștii își puteau comunica intențiile și inspirațiile ascultătorilor lor. Totuși, cine a fost responsabil de acest concept vizual? Cum au apărut primele albume cu ilustrații pe copertă? Citește în continuare și descoperă fascinanta istorie a artei de pe coperțile albumelor muzicale!

Începuturile unei industrii:

Omul care a inițiat această nouă formă de design a fost artistul Alexander Steinweiss. Fiind primul director de artă al Columbia Records, el a elaborat prima copertă a unui album muzical. Înainte de producerea primei sale coperți în 1939, cea pentru “Rhapsody in Blue”, ambalarea și aspectul înregistrărilor erau în întregime practice. 

Odată ce Columbia Records a lansat prima copertă a lui Steinweiss, industria muzicală a fost revoluționată. Utilizarea sa de forme vizuale pentru a caracteriza muzica prin culoare și imagini a fost extrem de influentă pentru următoarele generații.

Cu toții încep să caute noi modalități de a prezenta pe copertă metaforic și dinamic imaginea trupelor muzicale, iar publicul este atras de originalitatea și creativitatea  ideilor puse în aplicare.

Anii ’50-’60:

În anii 1950 – 1960, a urmat o nouă tendință, cea de a utiliza fotografii dinamice ale artiștilor și membrilor trupei în rol de copertă de album. Astfel, coperta devine mijloc de îmbunătățire a imaginii publice a unei trupe sau cântăreț.

Utilizarea constantă a fotografiei în aceste vremuri a crescut importanța acestui mediu. Motivul principal a fost faptul că unele dintre cele mai populare coperți de albume au fost în mare parte fotografice. Unele dintre cele mai cunoscute exemple includ albume precum: “Elvis Presley”, “With the Beatles” și “The Rolling Stones”.

Trecerea de la ilustrațiile și formele vibrante la fotografiile cu contrast ridicat de pe aceste albume indică o posibilă schimbare culturală. Ascultătorii sunt atrași mai mult de imaginea personală a muzicienilor, decât de conceptele vizuale mai abstracte ale conținutului muzicii. 

Revoluția psihedelică:

Odată cu ascensiunea psihedeliei în anii ’60, abordarea ilustrațiilor de copertă a albumelor a suferit o nouă schimbare. The Beatles au avut o mare infuență datorită albumelor “Revolver” și “Sgt. Pepper’s Lonely Hearts Club Band”. În cazul “Revolver”, membrii trupei au cerut în mod specific unui prieten de-al lor să creeze ilustrația coperții.

Este inițiată tendința de a comisiona artiști pentru lucrări de artă de album, în loc să apeleze la designerii companiei de discuri. “Sgt. Pepper’s Lonely Hearts Club Band” a fost, de asemenea, incredibil de popular datorită cantității pure de fotografii de celebritate și combinației de figuri pop colorate incluse în coperta sa.

Din acest moment, muzicienii au fost mult mai implicați în conceptualizarea și designul coperților lor de albume. Cu toții devin motivați să încerce noi abordări îndrăznețe pentru a-și reprezenta imaginea proprie, dar și a muzicii compuse. 

Anii ’70-’80:

În cele din urmă, în anii ’70 și ’80, formațiile au început să caute noi moduri de a-și comercializa muzica. Cu noile lor logo-uri, au adoptat o abordare mai concentrată pe brand.

Aceasta a fost o abordare populară în rândul trupelor de heavy metal și rock, care de obicei aveau propriile „mascote”. Unele dintre acestea includ logo-ul lui Led Zeppelin, sigla limbii și buzelor The Rolling Stones și mascota lui Iron Maiden, Eddie the Head.

Reporter Youth.md: Jangă Alexandru

Ți-a plăcut articolul? Susține inițiativele tinerilor cu o donație pe Patreon!
Previous Spa Day – Află care sunt beneficiile unei zile acordate spre relaxare!
Next Job // Centrul de Drept al Femeilor angajează manager de proiecte
Mădălina Braghiş
About the author

Mădălina Braghiş

No Comment

Leave a reply