Cum înregistrezi o afacere în Moldova: instrucțiuni pas cu pas


Ești un investitor local sau străin (persoană fizică sau juridică) și intenționezi să începi o afacere în Moldova; ai decis care este forma organizatorico-juridică potrivită pentru tine, dar nu știi care sunt pașii pe care să-i urmezi atunci când înregistrezi o afacere? Ghidul Întreprinderilor Mici și Mijlocii îți vine în ajutor.

Acest instrument conține o descriere în etape a procesului de înregistrare a unei firme în Moldova, unde sunt prezentați pașii, termenii și aspectele în privința cărora va trebui să iei o decizie. Unde te adresezi, ce faci ulterior, cum denumești firma și cum alegi administratorul, sunt doar câteva dintre aceste aspecte pe care trebuie să le iei în considerare. Astfel, atunci când intenționezi să deschizi o afacere, trebuie să iei în considerare acești pași:

Pasul 1: Mergi la Agenția Servicii Publice (ASP) din Moldova

Pentru a deschide un SRL, trebuie să mergi la Agenția Servicii Publice (ASP) din Moldova, unde sunt înregistrați toți agenții economici înființați în Republica Moldova.

Pasul 2: Alege o denumire și activitățile economice pe care le va face firma

Denumirea firmei nu creează o marcă comercială sau brand. Aceasta este doar o denumire pe care o alegeți pentru înființarea firmei. Trebuie să ai mai multe opțiuni de denumiri atunci când mergi la ASP, în cazul în care una dintre acestea este deja ocupată. Este important să știi că denumirile care conțin „Moldova sau Chișinău” nu vor fi acceptate și că ai posibilitatea să rezervi un nume pentru o firmă pentru cel mult 6 luni. În denumire puteți utiliza și cifre.

Tot aici trebuie să incluzi în documentele de fondare o listă a activităților economice pe care viitoarea firmă urmează să le desfășoare. Acestea le găsești în clasificatorul oficial al activităților economice CAEM rev.2.

Pasul 3: Alege administratorul

Administratorul firmei este o persoană desemnată să administreze și să reprezinte firma. Acesta va semna actele, va asigura respectarea legislației și va îndeplini sarcinile care sunt indicate în statut. Administratorul viitoarei firme poate fi cetățean al Republicii Moldova sau cetățean străin, fără antecedente penale.

Pasul 4: Identifică adresa juridică a firmei

Adresa juridică este sediul unei firme, este inclusă în documentele de constituire ale firmei și este locul unde veți primi poșta și notificările juridice. În calitate de adresă juridică, frecvent este utilizată adresa imobilului (ex. apartamentul) care aparține unuia dintre fondatori. La fel, sunt companii specializate care oferă adresa juridică contra plată. Adresa juridică poate fi oferită și de rude sau prieteni, întocmind o declarație notarială în acest sens.

Pasul 5: Ia decizia asupra capitalului social

Capitalul social al societăţii se constituie din aporturile asociaţilor şi reprezintă valoarea minimă a activelor, exprimată în lei, pe care trebuie să le deţină societatea. Mărimea capitalului social al societăţii se stabileşte de către fondatori în statut. Nu pot constitui aport la formarea capitalului social bunurile consumptibile. Aportul asociatului la capitalul social al societăţii este prezumat a fi în numerar, dacă actul de constituire nu prevede altfel. Fiecare asociat va trebui să verse integral aportul subscris în cel mult 6 luni de la data înregistrării societăţii.

Pasul 6: Actele necesare 

Pentru fondatori persoane fizice rezidente, este nevoie să dețineți buletinul, să aveți pregătite lista activităților economice, să dispuneți de anumite variante de denumire, să cunoașteți adresa juridică, să vă determinați cu mărimea capitalului social. Dacă dețineți și alte companii, acestea nu trebuie să dețină restanțe față de buget. În caz contrar nu veți putea înregistra o nouă societate.

Pasul 7: Costuri, perioade, ștampile

Pentru înregistrarea firmelor la ASP se percepe o taxă de 1149 de lei (înregistrare standard în decursul a 24 de ore). Pe lângă aceasta, mai sunt câteva taxe mici. În afară de costurile de înregistrare, solicitantul are opțiunea de a comanda o ștampilă, al cărei cost poate varia între 200 și 450 de lei. Costurile totale inclusiv ștampila vor fi de circa 1850 de lei. Detaliile actualizate la zilnic le găsești accesând pagina web a ASP.

Pasul 8: Finalizarea procesului de înregistrare

Când revii peste 24 (sau 4) ore după acte, firma este oficial înregistrată. La data înregistrării, fiecărei entități îi este atribuit un număr unic de identificare IDNO După ce a fost înregistrată de Agenția Servicii Publice, noua entitate economică este înregistrată automat la autoritățile fiscale, statistice, de asigurare obligatorie de asistență medicală și de asigurare socială.

Pasul 9: Deschiderea contului bancar al firmei

După ce ai actele de înregistrare la mână, mergi la bancă și să deschizi un cont bancar. Pentru a putea activa, firma trebuie să-și deschidă un cont la orice bancă comercială. Procedura este relativ simplă și are loc, de regulă, în decursul a 3 zile lucrătoare.

Ghidul Întreprinderilor Mici din Moldova este scris de către antreprenori pentru antreprenori, fiind destinat și organizațiilor de suport sau organizațiilor care se ocupă de educația acestora.

Ghidul Micului Business este elaborat în cadrul proiectului „Dezvoltarea ecosistemului ÎMM-urilor din Moldova”, finanțat de Agenția Elvețiană de Dezvoltare și Cooperare. Opiniile exprimate aparțin autorilor și nu reflectă neapărat opinia donatorului.

Previous Job pentru tineri // Asociația Obștească „Artemida” angajează jurist
Next Academia de inovare și schimbare prin Educație invită cadrele didactice să se implice în proiecte internaționale
Youth.md
About the author

Youth.md

No Comment

Leave a reply

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *