Persuasiunea este acțiunea prin care autorul unui mesaj susține o idee, încercând să convingă auditoriul. Persuasiunea nu conține intenționalitate negativă, ci le evidențiază pe cele favorabile. Ea ține de forța argumentării, de puterea de convingere a vorbitorului, de modul în care acesta este capabil să-și pună într-o lumină mai bună ideea susținută.
Care este diferența dintre persuasiune și manipulare?
Modul în care ne atingem scopurile poate fi privit pe mai multe paliere. Desigur, dorințele (mai mult sau mai puțin conștiente) și nevoile sunt baza alegerilor noastre. La acestea se adaugă modul în care am fost obișnuiți, încă din copilărie, să acționăm și sistemul de valori pe care ni l-am format în viață prin experiența fiecăruia, prin modele avute, prin legăturile stabilite.
Într-un mod simplu și firesc, așa am putea înțelege diferența dintre manipulare și persuasiune; două modalități prin care încercăm să ne atingem scopurile, care sunt destul de des confundate și văzute ca fiind același lucru. În persuasiune, ajungem acolo unde ne dorim fără a-l leza pe celălalt. Prin manipulare, celălalt va fi convins sau va face ceva ce poate fi în detrimentul lui, ceva ce este strict în interesul manipulatorului. În persuasiune, beneficiul este reciproc în timp ce în manipulare, vorbim de uni directivitate.
În ceea ce privește manipularea, persoana manipulatoare poate părea prietenoasă, însă, în realitate, își dorește doar atingerea unui scop anume. În anumite cazuri, când sunt utilizate metode abuzive de manipulare, obiectivul este preluarea puterii, iar persoana manipulată nu își dă seama că este intimidată. Aceasta poate experimenta o stare de disconfort sau furie, chiar dacă manipulatorul folosește cuvinte plăcute sau un ton cald.
Anumite persoane sunt mai predispuse să fie manipulate – de exemplu, persoanele care au o stimă de sine scăzută, dau dovadă de naivitate, sunt ușor de mulțumit și nu au încredere în ele.
Cursul de educație media pentru tineri este un produs al Clubului Studenților, elaborat în parteneriat cu Fundația Friedrich Naumann pentru Libertate, Biroul pentru România și Republica Moldova, finanțat în cadrul proiectului „Dezvoltarea cooperării cu societatea civilă în țările Parteneriatului Estic și Rusia” al Ministerului Afacerilor Externe al Republicii Federale Germane.
Ghidul de educație media pentru tineri „Cu ochii în patru” este realizat în cadrul proiectului „Sprijin pentru mass-media din Republica Moldova și eforturi inovatoare de educație mediatică”, finanțat de Agenția Suedeză pentru Dezvoltare și Cooperare Internațională și implementat de Internews Moldova.
Nu ezita să ne urmărești și pe paginile noastre de Facebook, Instagram și Telegram pentru a fi la curent cu toate oportunitățile și materialele disponibile pentru tine!
Reporter Youth.md: Sulima Daniela
No Comment