În perioada 01.03.2023-30.04.2023, Rețeaua Națională a Consiliilor Elevilor desfășoară proiectul „Consiliile Elevilor cu acte în regulă” din cadrul proiectului „Capacitarea organizațiilor locale de tineret din Moldova”, implementat de Consiliul Național al Tineretului din Moldova, în parteneriat cu Consiliul Național al Tineretului din Danemarca, cu suportul financiar al New Democracy Fund. Află cum au decurs ultimele 5 ateliere și care sunt subiectele abordate în cadrul discuțiilor cu tinerii.
Scopul proiectului este de a elabora un regulament-cadru de funcționare și organizare al Consiliilor Elevilor și o notă metodologie care înlocuiește Anexa nr.1 din ordinul 134, emis pe data de 26 martie 2013. Acesta este unul din puținele acte elaborate de Ministerul Educației și Cercetării care detaliază modurile de funcționare ale unui Consiliul. Pentru echipa RNCE este primordial ca noile reglementări, elaborate și propuse Ministerului Educație, să fie consultate cu elevii. Pentru realizarea acestui scop în cadrul proiectului, RNCE și-a asumat organizarea a 5 Focus Grupuri în regiunile: Bălți, Ungheni, Cahul, Orhei și Chișinău.
Iată când și unde au avut loc cele 5 întâlniri cu elevii:
- Primul atelier s-a desfășurat pe data de 8 aprilie 2023 în centrului Studem, pentru reprezentanții Consiliilor Elevilor din municipiul Bălți.
- Cel de-al doilea Focus Grup a avut loc pe data de 9 aprilie 2023, la Palatul Culturii, din raionul Ungheni.
- Pentru cel de-al treilea atelier, echipa RNCE a vizitat, pe data de 10 aprilie 2023, Centrul Municipal de Tineret Chișinău.
- Cel de-al patrulea Focus Grup s-a desfășurat pe data de 13 aprilie 2023, în cadrul Liceului Teoretic „Alecu Russo”, din raionul Orhei. Evenimentul a fost realizat în colaborare cu Direcția de Învățământ Raională Orhei.
- Ultimul Focus Grup din cadrul proiectului a avut loc pe data de 25 aprilie 2023, pentru elevii și reprezentanții consiliilor elevilor din municipiul Cahul. Atelierul s-a desfăurat la Consiliul Raional Cahul.
Vezi mai jos subiectele analizate în cadrul unui atelier:
- Obiectivele și scopul CE;
- Structura unui Consiliu;
- Alegerile în cadrul CE;
- Importanța departamentelor în cadrul CE;
- Tipurile de activități necesare pentru funcționarea eficientă a CE;
- Rolul dreptului de VETO al reprezentantului CE în Consiliul de Administrație;
- Necesitatea propriului spațiu pentru desfășurarea activității unui CE.
Tot auzeam stereotipul că elevii sunt doar niște copii care nu știu ce vor și cu ce se mănâncă viața. Din păcate, pentru cei care împrăștiau astfel de mesaje, elevii din Ungheni, Cahul, Bălți, Orhei și Chișinău ne-au demonstrat opusul. Ei își cunosc obligațiunile și drepturile, dar știu și că vor și pot mai mult. Pentru mine, întreaga experiență din cadrul proiectului a însemnat o apropiere cu elevii. I-am întrebat opiniile, i-am ascultat atent, le-am oferit sfaturi practice pe care să le implementeze în școli, ca să nu mai tacă atunci când au ce spune. Toate astea au fost, sunt și vor fi în continuare făcute pentru a consolida mecanismul primar – Consiliile Elevilor, prin care elevii pot afirma tare și răspicat că AU O VOCE și că ea contează, iar RNCE le este atât cel mai bun prieten, cât și o figură de autoritate care luptă pentru viitorul lor.
Viviana Postolachi, Președinta RNCE
Pentru mine au fost primele activități la care am participat, făcând parte din RNCE, și pot spune că am rămas satisfăcută de proces și de rezultat. M-a impresionat dorința de a face schimbări și gândirea deschisă din partea participanților. Senzațiile pe care le-am simțit mi-au demonstrat că am făcut alegerea corectă de a deveni parte a RNCE. Acum sunt plină de motivație si de dorința de a merge mai departe alături de Consiliile Elevilor, deoarece elevii au dreptul la voce.
Mădălina Ciubotaru, Secretară RNCE
Proiectul s-a finalizat cu realizarea a 3 produse finale, elaborate de către experții echipei RNCE și, ulterior, consultate cu Consiliile Membre, în cadrul celor 5 Focus Grupuri. Au fost consultate 80 de consilii membre RNCE, precum și 125 de elevi și membri activi ai societății civile.
Cele 3 acte elaborate în cadrul proiectului sunt următoarele:
- Regulamentul-Cadru de organizare și funcționare al consiliilor elevilor;
- Regulamentul de organizare și funcționare al consiliilor elevilor pentru administrația instituțiilor de învățământ;
- Noile instrucțiuni ce îndrumează activitatea consiliilor elevilor, înlocuind Anexa nr. 1 din ordinul 134 ce detaliază modurile de funcționare ale unui Consiliu.
Actualmente, toate produsele elaborate au fost distribuite către grupul de lucru creat de Ministerul Educației și Cercetării, ce lucrează asupra actualizării cadrului legal pentru Consiliile Elevilor. Reprezentanții RNCE urmează să consulte documentele elaborate cu membrii grupului de lucru, pentru a-i convinge de necesitatea aprobării acestora cât mai curând.
*Acest material este realizat de „AO Rețeaua Națională a Consiliilor Elevilor” în cadrul proiectului „Capacitarea organizațiilor locale de tineret din Moldova”, implementat de Consiliul Național al Tineretului din Moldova, în parteneriat cu Consiliul Național al Tineretului din Danemarca, cu suportul financiar al New Democracy Fund.
Reporteră Youth.md: Albu Dumitrița
No Comment