Anii de studenție, cunoscuți drept „cei mai frumoși ani din tinerețe”, marchează o etapă remarcabilă în viața tinerilor. Indiferent dacă studiezi în țara ta sau peste hotare, anii de studii vin la pachet cu o mulțime de provocări, care nu sunt altceva decât un alt examen al maturității. Doar
nu credeați că examenul de bacalaureat e singurul și ultimul, nu?
Adaptarea la un nou sistem, la un nou orar și un nou mers al lucrurilor poate da mari bătăi de cap bobocilor, întrucât ei se simt bulversați de cantitatea uriașă de informații și persoane necunoscute. Pentru început, domeniul pe care studentul începe să-l cerceteze prinde cu dificultate contur, dar farmecul începuturilor este că îți oferă șansa de a construi temelii trainice.
Mulți dintre noi sunt obișnuiți cu povestirile amuzante, intrigante sau incredibile din perioada studiilor ale persoanelor care au absolvit facultatea și deja activează într-un anumit domeniu – cei care au mai mulți ani de existență în CV. Totuși, în spatele cortinei se află și alte aspecte ce
merită discutate – nedumerirea de la început, încercarea de a găsi un grup de colegi cu interese comune, managementul timpului, gestionarea propriilor resurse financiare, angajarea etc. Lista este uriașă, acestea fiind doar câteva dintre momentele care nu sunt incluse în acele povestiri
incitante ale foștilor absolvenți.
Hirao Mitsuhi, Nagase Yuyu și Kuribayashi Yuka sunt trei studente din Japonia care au valorificat oportunitatea oferită de programul ERASMUS pentru a studia timp de un semestru în cadrul Universității din București, România. Acest semestru este unul valoros pentru ele – le oferă ocazia de a studia o limbă nouă și de a cunoaște o cultură în modul autentic: prin
interacțiune directă.
Prin prisma experienței studentelor din Japonia e posibil să observăm deosebiri dintre culturi, percepții și atitudini – câțiva factori care deschid calea pentru o înțelegere mai bună și o conviețuire armonioasă. Nagase Yuyu, Kuribayashi Yuka și Hirao Mitsuhi au descoperit o lume nouă și metode total diferite de studiu în cadrul universității, ceea ce presupune o provocare intensă, deoarece au la dispoziție timp limitat pentru a se adapta la noile circumstanțe și pentru a procesa noile schimbări.
Prezentul oferă o varietate uriașă de oportunități pentru tineri, mediul academic fiind abundent în posibilități de dezvoltare. Cu toate acestea, pentru tineri poate fi mai complicat să aleagă calea care li se potrivește. Ceea ce este tot mai des întâlnit printre rândurile tinerilor din ziua de astăzi
este faptul că în cazul multora nu persistă un vis bine definit de la început, un țel principal sau o țintă dominantă pentru studii. Această dilemă este valabilă și pentru protagonistele acestui articol. „Nu știu ce vreau să fac în viitor, dar acesta este unul dintre motivele pentru care am decis să studiez aici – pentru a afla”, afirmă Kuribayashi Yuka, studentă la Facultatea de Științe Politice, Universitatea din București.
Nagase Yuyu și Hirao Mitsuhi studiază la Facultatea de Administrație și Afaceri a Universității din București. Dincolo de faptul că studiază același domeniu, ele împărtășesc o pasiune – comunicarea cu oameni din diverse țări și descoperirea informațiilor inedite despre culturile cu care interacționează. Hirao Mitsuhi relatează: „Nu am un vis distinct pentru viitor, dar aș vrea să călătoresc în mai multe locuri din lume pentru ca să pot deschide cândva propria companie”.
Nagase Yuyu a studiat în trecut timp de un semestru în Statele Unite ale Americii, ceea ce îi permite să traseze câteva diferențe clare între sistemele educaționale din care a făcut parte – cel japonez, cel american și, actualmente, cel românesc: „Pentru mine, diferența dintre aceste
sisteme constă în felul de a pune întrebări și de a-ți exprima opinia – în Japonia studenții adesea nu ridică mâna pentru a-și expune părerea, dar preferă să asculte și să-și facă notițe”.
Aceste observații rezultă din provocările întâmpinate de cele trei studente. Principala problemă cu care se confruntă este bariera lingvistică, întrucât nu vorbesc limba română și o studiază acum în paralel cu celelalte discipline. Provocarea pe care încearcă să o înfrângă este cea de a răspunde
în mod activ la cursuri și de a se simți libere în exprimarea gândurilor. Hirao Mitsuhi remarcă: „Nu a fost ușor să mă adaptez la acest lucru, dar încerc să spun ceea ce cred pe atât de des pe cât pot și acest lucru îmi permite să mă dezvolt”.
Un lucru cert ce reiese din experiența celor trei studente japoneze, Hirao Mitsuhi, Nagase Yuyu și Kuribayashi Yuka, este că orice încercare este de mare valoare pentru dezvoltarea personală și contribuie la definirea unui plan pentru viitor. Mai mult decât atât, facultatea nu este doar o destinație, ci este o călătorie cu multe încercări, provocări, valori și cunoștințe dobândite pe parcurs.
La baza deciziei fiecărei dintre studentele nipone de a veni în România pentru a studia se află un verb – „să încerc”. Astfel, un simplu verb a fost capabil să genereze o experiență valoroasă pentru anii de studenție ai lui Hirao Mitsuhi, Kuribayashi Yuka și Nagase Yuyu, ale căror experiențe pot
fi o sursă de motivație pentru alți tineri dornici de a cunoaște lumea.
Articol elaborat de Anastasia Fusu, intern Youth.md
Articolul a fost dezvoltat cu suportul Agenției Naționale pentru Tineret, în cadrul Programului de Granturi 2024.
No Comment