Anul 2020 a adus un val de schimbări considerabile la nivel mondial. Situația pandemică a fost factor al modificărilor în cadrul multor domenii sociale și profesionale. Cu greu sau într-un ritm mai rapid, omenirea a reușit să adopte această nouă normalitate de pandemie.
Domeniul învățământului nu a fost o excepție de la seria schimbărilor pandemice. Atât elevii, cât și profesorii au fost nevoiți să se conformeze noilor cerințe. Noi metode de a învăța și de a preda, mediul online adoptat ca loc principal de desfășurare a lecțiilor, toate au fost asimilate în timp.
Despre cum s-a conformat relația dintre elev și profesor în context de pandemie vei afla mai multe în cadrul unui interviu marca Youth.md. Va răspunde mai desfășurat la această temă actuală profesoara de limbă engleză Rodica Colesnic, care activează în cadrul Liceului Teoretic „Mihail Sadoveanu” din capitală.
Ce modificări a adus contextul pandemiei în cadrul procesului de învățare?
Cred că schimbările cele mai vizibile pe care le-a adus pandemia au fost în domeniul metodelor de predare. Am fost nevoiţi să învăţăm și să explorăm spontan platforme de comunicare online într-o perioadă de timp foarte scurtă. Într-un final, am reușit să utilizăm cu succes toate instrumentele și aplicațiile online. Le poţi face pe toate cu puţină răbdare și dedicație.
Cum au reușit să se adapteze elevii la noile modificări școlare?
Elevii din ciclul gimnazial, clasele a 5-a, a 6-a și a 7-a, erau foarte activi și dornici de a cunoaște, chiar dacă o făceau în mediul online. Cu toţii porneau camerele, încercând să-și facă prezența cât mai vizibilă. Aveam impresia că sunt la ore, avându-i pe elevi în faţa mea. La început copiii erau ajutați de părinţi, dar, cu timpul, reuşeau să se conecteze independent.
Elevii din clasele a 8-a, a 9-a şi cei de la liceu erau, în mare parte, apatici și pasivi. Dacă veneau la ore, o făceau fără a include camera, fiind pe alocuri intimidați de cum vor arăta pe partea cealaltă a ecranului. Totuși, au reușit să se adapteze și să se conformeze operativ la cerințele pe care le avea instruirea online.
A avut de suferit interacțiunea directă pe care o avea profesorul cu elevii înainte de pandemie?
Sunt de părere că da. Elevii au devenit mai închişi în sine și s-au interiorizat psihologic. Majoritatea se exprimau mai uşor atunci când aveau sarcini în scris decât în situațiile ce necesitau exprimarea orală. Limitele impuse de metodele online au fost principalul factor ce a creat această lipsă de energie și emoții, ce dădeau înainte lecțiilor o atmosferă unică.
Care a fost cea mai mare provocare pe care au întâlnit-o elevii în această perioadă?
Una dintre provocările cu care s-au confruntat copiii a fost necesitatea de a se trezi devreme pentru a “merge” la lecţii, chiar dacă erau acasă. Lipsa motivației a fost un alt inamic cu care elevii s-au luptat din greu. Anumite teme studiate în această perioadă au fost mai greu asimilate.
Care a fost cea mai mare provocare cu care v-ați confruntat în rol de profesor în această perioadă?
Zilnic căutam metode noi interactive pentru a-i ţine activi și plini de interes pe învăţăcei în faţa ecranelor. Optând ca lecţiile să fie cât mai captivante pentru elevi, eram nevoită să caut și să apelez la o varietate mare de surse online.
Aflându-mă aproape toată ziua în faţa calculatorului, am reuşit să studiez şi să aplic cu succes mai multe platforme educaţionale. Nu a fost uşor, dar am reuşit să trec peste această provocare. La nivel tehnic, singurele impedimente au fost zilele în care internetul era slab şi conexiunea era mediocră.
Ce învățăminte putem extrage din această perioadă prin care suntem nevoiți să trecem?
Cred că perioada pandemică ne învață că soluțiile pentru orice dilemă se vor găsi neapărat, dacă există dorință și inițiativă!
Dacă dorești să citești mai multe articole interesante, accesează site-ul oficial Youth.md și paginile noastre de Facebook, Instagram și canalul de Telegram, pentru a fi la curent cu toate informațiile noi!
Reporter Youth.md: Jangă Alexandru
No Comment