Într-o lume în care un start-up bun sau o idee originală te poate face milionar peste noapte, Chris Massina a decis să împartăşească gratuit #hashtag-ul cu omenirea.
La moment nu ne putem imagina o postare fără # pe Instagram, iar Twitter-ul ar fi inutilizabil fără #hashtag-urile sale. Totuşi, 13 ani în urmă (2007), pe când Twitter-ul avea doar 6 luni, inventatorul şi fostul angajat al companiei Google, Chris Messina, a propus într-un tweet ideea #hashtag-ului, însă propunerea a fost respinsă de administratorii platformei de socializate.
Colacul de salvare pentru această idee strălucită au fost utilizatorii platformei Twitter. Aceştia întâmpinau greutăţi în căutarea de informaţii şi postări, iar #hashtag-ul reprezenta soluţia perfectă – gruparea informaţiei după tipul de conţinut.
Semnul fusese preluat rapid în SUA, fiind utilizat în masă pentru prima dată pe timpul incendiilor din pădurile San Diego (#sandiegofire). Doi ani mai târziu #hashtag-ul face înconjurul globului şi devine internaţional datorită protestelor electorale din Iran (2009).
Şi totuşi, de ce anume semnul #?
Dacă săpăm puţin mai adânc descoperim că #hashtag-ul a fost folosit original în Imperiul Roman pentru notarea abrevierilor (kg) în scrierea lor.
Următoarea întâlnire cu simbolul dat o avem pe butoanele primului telefon mobil, fiind apoi preluat şi de modelele cu touch-screen. În lumea digitală, #hashtag-ul nimereşte in 1988, când începe să fie folosit pe larg în programare pentru etichetarea grupurilor de idei şi poze. De aici a fost preluată în 2007 ideea de Chris Messina şi utilizată pentru facilitarea navigării pe platformele de socializare.
Ce potenţial financiar ar fi avut?
E de la sine înţeles că #hashtag-ul, dacă ar fi fost patentat, i-ar fi adus lui Chris o avere. Potenţiala sumă nu poate fi comparată cu venitul lui Mark Zuckerberg sau a lui Kevin Systorm, deoarece cu timpul, #hashtag-ul s-a extins în numeroase domenii, ieşind din limitele unei aplicaţii.
Părăsind spaţiul virtual, acesta a modernizat industria muzicală, inspirând-ul pe Kanye West să vină cu ideea hashtag-rap-ului. A pătruns în lumea marketing-ului, fiind utilizat pe larg în publicităţi.
Cu timpul a devenit chiar un cuvânt parazit pentru tânăra generaţie, utilizat frecvent în conversaţia verbală. Momentan de funcţia #hashtag-ului beneficiază Facebook, Instagram, Google, Tumblr, YouTube şi o mare parte din posturile TV.
Principiile ce au dus la o decizie riscantă:
Este greu de imaginat impactul pe care l-a avut ideea lui Chris în vieţile noastre. Cu atât mai incredibil pare faptul că nu s-a folosit de această oportunitate pe plan financiar. Fiind întrebat frecvent de ce nu a înaintat dreptul de autor asupra #hashtag-ului, Chris explică acest lucru prin două cauze:
Speram ca invenţia mea să fie preluată şi răspândită cât mai rapid. Patentarea #hashtag-ului ar fi încetinit acest lucru.
Nu aveam interes în scoaterea de bani din #hashtag-uri. Ideea îşi ia originea pe Internet şi nu ar trebui să aparţină nimănui. Valoarea şi satisfacţia pe care o simt când văd mica mea idee utilizată pe larg în lume, demonstrează că am avut dreptate atunci, neîncercând să privatizez o idee atât de simplă dar efectivă.
În jurul invenţiei sale s-au format campanii de o importanţă semnificativă precum: #heforshe sau #blacklivesmatter .
Povestea originii #hashtag-ului este unicală în perioada febrei digitale în care trăim. Chris Messina a avut empatia, previziunea şi curajul să împartă cu lumea o idee mică cu un impact mondial in perspectivă.
Pentru a aprofunda familiarizarea cu subiectul dat te îndemnăm să vizionezi discursul lui Chris pe TedTalks, pe care îl poţi viziona aici.
Împărtăşeşte-ţi impresiile în comentarii şi nu uita să urmăreşti ultimele noutăţi pe paginile noastre de Facebook și Instagram.
Reporter Youth.md: Valeria Soltan
No Comment