Procrastinarea este tendința de a amâna lucrurile, care duce la probleme psihologice. Procesul în care sarcinile importante sunt amânate sub orice pretext este familiar tuturor. Unii oameni compară amânarea cu lenea; de fapt, totul este mult mai complicat. Amânătorul nu se odihnește, ci continuă să irosească energie în acțiuni inutile, în loc să investească resurse în ceea ce trebuie făcut. Pe de o parte, este o reacție mentală normală pentru a evita sarcinile neplăcute sau aparent dificile. Dar de multe ori se transformă în probleme serioase.
Procrastinare și lenea: care este diferența?
Lenea provine din inerție și indecizie, lipsa inițiativei. Ea se distinge prin refuzul ei de a accepta responsabilitatea, de exemplu, de a prelua un proiect. Procrastinarea este o pierdere temporară a motivației. Dacă te gândești mult timp înainte de a începe munca, atunci aceasta nu este o lene, ci un „început lent”. Cu amânarea, o persoană nu se eliberează de responsabilități, ci își asumă un proiect mai târziu, adesea datorită faptului că nu este în măsură să evalueze sfera sa reală. Adică, în acest caz, există o dilemă între intenție și acțiune (vreau să o fac, dar nu o fac), în timp ce un angajat leneș ar prefera pur și simplu să refuze o sarcină suplimentară fără a încerca să o înțeleagă.
Cum să faceți față amânării:
Psihologii știu de mult că 20% dintre adulți suferă de amânare cronică. Dacă bănuiți că pierdeți timpul ineficient, încercați să luați în considerare fiecare situație individuală. Amânarea este atunci când nu lucrezi, dar nu te odihnești. O persoană se poate agita, răsfoi feed-ul de pe rețelele de socializare și poate ucide timpul în alte moduri, doar pentru a nu-și asuma sarcina inevitabilă.
Modalități eficiente de a scăpa:
Programare inversă
Pentru a nu lăsa lucrurile până în ultimul moment, trebuie să învățați cum să elaborați un program. Planificarea inversă este o metodă de planificare, dar spre deosebire de listele standard de sarcini, accentuează pozitivul. Adică, în loc de întâlniri, plata facturilor și apeluri neplăcute, indicați în jurnal evenimentele, întâlnirile mult așteptate și lucrurile care vă plac.
Obiective simple
Unul dintre motivele pentru care o persoană amână este că sarcina din fața sa pare prea dificilă. Este mult mai ușor să începeți un proiect atunci când stabiliți obiective simple, realizabile, mai degrabă decât un plan mare și vag. În loc să vă spuneți: „Am să studiez limba engleză în seara asta”, spuneți: „În seara asta voi citi câteva pagini dintr-un manual și voi face o singură sarcină”. Acest lucru va face ca obiectivele să fie mai puțin descurajante și mai realizabile.
Regula 15 minute
Dacă metodele de planificare și pregătire nu funcționează, uneori trebuie să te apuci de treabă împotriva voinței tale. Dar aici, ca în orice efort dificil, regula de 15 minute funcționează. Acceptați că veți realiza de data aceasta o sarcină neinteresantă, dar obligatorie. Dacă după această perioadă nu doriți să continuați să lucrați la ea, faceți o pauză și căutați problema. Poate că sunteți cu adevărat obosit, nu ați ieșit la plimbare de mult timp sau vă lipsește comunicarea. Principalul lucru nu este să vă reproșați pentru „timpul pierdut”, ci să învățați cum să îl folosiți cu beneficii.
Plăcerea din proces
Este dificil să te scufunzi într-un caz dacă ții doar la rezultat. Încercați să găsiți aspecte pozitive în orice, chiar și o sarcină simplă a gospodăriei. Puteți combina curățenia cu sportul, puteți trata cina de gătit ca pe un proces creativ și să interacționați cu clienții neplăcuti ca pe un antrenament în autocontrol și consolidarea voinței.
Nimic nu este imposibil. Cuvântul în sine spune „Sunt posibil!” – Audrey Hepburn
Pentru mai multă informație la tema dată accesează și alte articolele marca Youth.md. Accesează și paginile noastre de Facebook și Instagram pentru postările zilnice și note informative!
No Comment