Inteligența Emoțională reprezintă capacitatea de a conștientiza, controla și manifesta emoțiile personale, respectiv de a gestiona relațiile interpersonale într-un mod eficient și empatic. Coeficientul emoțional (EQ) este diferit de coeficientul de inteligență (IQ), care măsoară inteligența umană în sensul abilităților mentale cognitive în mod general, pe baza unor teste standardizate, raportate la vârsta cronologică. Pentru a descoperi care sunt cele cinci componente ale inteligenței emoționale, citește articolul de mai jos!
Autostăpânirea
Persoanele care au capacitatea să își stăpânească gândurile și impulsurile nu vor lua decizii pripite, pentru că anticipează consecințele unei acțiuni înainte de a o lansa. Acest aspect poate fi de folos în multe situații din viață. Reprezintă abilitatea de a-ți folosi sentimentele într-un mod constructiv. Asta înseamnă să te lași ghidat de sentimentele pozitive pentru lucrurile care crezi tu că sunt importante pentru tine, sau pentru un interes mai înalt – umanitar. De asemenea, înseamnă să ai grijă la vocea critică interioară – pe care o avem toți – și să nu te lași controlat de ea. Este important să înțelegem că emoțiile negative pot fi benefice, dacă le înțelegem și adoptăm o atitudine sănătoasă.
Autocunoașterea
Autocunoașerea este abilitatea de a recunoaște cu precizie emoțiile și sentimentele atunci când se întâmplă. Persoanele cu o cunoaștere de sine ridicată, au și un nivel înalt al inteligenței emoționale. Totodată, autocunoașterea nu permite emoțiilor să preia controlul, dar să înțeleagă de ce și cum emoțiile afectează atât viața lor, cât și a celorlalți din jurul tău.
Motivația
Motivația este o altă abilitate importantă de inteligență emoțională. Oamenii care sunt inteligenți din punct de vedere emoțional sunt motivați de lucruri dincolo de recompense externe, cum ar fi faima, banii, recunoașterea și aclamația. În schimb, au pasiunea de a-și îndeplini propriile nevoi și obiective interioare. Persoanele care au inteligență emoțională ridicată găsesc motivația de a face anumite acțiuni, de a munci pentru obiectivele lor și sunt productive. Au planuri pe termen lung și se gândesc la modul în care acțiunile lor vor contribui la îndeplinirea acestora.
Abilități sociale
Abilitățile sociale sunt abilitățile de inteligență emoțională de a gestiona corect emoțiile proprii și ale celorlalți, de a se conecta, de a interacționa și de a lucra cu ceilalți. Dacă empatia este condusă spre ceilalți, abilitățile sociale sunt conduse spre interior și se concentrează pe modul în care să interacționăm cu ceilalți și să-i folosim pentru a ne atinge obiectivele. Unei persoane cu inteligență emoțională ridicată îi este mai ușor să colaboreze și să lucreze în echipă; poate fi un lider bun datorită abilităților de comunicare și de gestionare a relațiilor.
Empatia
Persoanele inteligente din punct de vedere emoțional sunt mai puțin egoiste și simt empatie pentru ceilalți și pentru problemele lor. Sunt buni ascultători, au capacitatea de a cugeta bine și pot înțelege nevoile celorlalți. Persoanele inteligente emoțional sunt considerate prieteni loiali. Empatia duce la: relații mai puternice, mai semnificative, succes la locul de muncă, sănătate și calitate mai bună a vieții.
Inteligența emoțională nu trebuie să fie confundată cu alte trăsături pozitive de personalitate – cum ar fi optimismul, capacitatea de a crea veselie pentru alții și pentru sine, calmul sau o bună capacitate de motivare. O persoană cu o inteligență emoțională ridicată este conștientă de propriile sentimente și stări emoționale, chiar și atunci când acestea sunt negative, fiind capabilă să le identifice și să le gestioneze.
Nu ezita să ne urmărești și pe paginile noastre de Facebook, Instagram și Telegram pentru a fi la curent cu toate oportunitățile pentru tine!
Reporter Youth.md: Spinei Alexandra
No Comment